انارماهی

بسم الله

بایگانی

ادب آداب دارد

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۴ ب.ظ
اکثریت ما فکر میکنیم ادب داشتن یعنی خوب و بلند و سریع سلام کردن در جمع، به همه دست دادن و روبوسی کردن، بلند شدن جلوی مهمان، پا دراز نکردن در مجالس و مهمانی ها، درست غذا خوردن، پاک کردن دور دهانمون بعد از خوردن هر چیزی، پوشیدن لباس خوب برای حضور در محافل و ... حالا نمونه های دیگری هم هست که حتما با همین نمونه هایی که گفتم به ذهنتون میاد.

هیچ دقت کردید که این کلیشه یا چارچوبی که از ادب داشتن در ذهن ما شکل گرفته همه ش مربوط میشه به روابط اجتماعی و خانوادگی ما و ما هیچ کلیشه یا آداب یا چارچوبی برای سر کردن زیرِ یک سقف با همسرمون یاد نگرفتیم؟ اگر دهنش بو میداد چطور رفتار کنم؟ اگر کثیف غذا میخورد چطور برخورد کنم؟ اگر مسخره م کرد چطور جوابش رو بدم؟ اگر توهینی صورت گرفت چطور پاسخگو باشم؟ اگر به حریم خانواده م پا درازی کرد چطور دفاع کنم که حرمتش حفظ بشه؟ هیچ به این نکته دقت کردید که وقتی پا به درون خونه میگذاریم همه ی ادب و احترامی که در مهمانی رعایت میکردیم یادمون میره؟

اگر مثلا عمه خانممون که خیلی از ما بزرگتره و براش احترام قائلیم تلفظ یک کلمه رو اشتباه ادا کرد، چطور بهش تذکر میدیم؟ اصلا به خودمون اجازه میدیم بهش تذکر بدیم یا برای سن و تجربه و بزرگتر بودنش احترام قائل میشیم و ادب میکنیم و سکوت؟ اگر مثلا موقع روبوسی با همین عمه خانم متوجه شدیم که بدنش کمی بوی عرق میده خودمون رو میکشیم عقب و پیف پیف میکنیم یا اینکه اصلا به روی خودمون نمیاریم که مبادا فکر کنه ما متوجه نقصی شدیم و خجالت بکشه؟

چقدر در مهمانی ها و مراسمات ادب میکنیم و خیلی چیزها رو به روی کسی نمیاریم ولی به محض اینکه پا به خونه میگذاریم همون نقص ها رو که در همسرمون میبینیم به واسطه ی همسر بودن فکر میکنیم حق داریم همه چیز رو به روش بیاریم و ازش بخوایم خوب باشه ؟

خلاصه ی چیزهایی که گفتم میشه اینکه: مجردهای محترم، متاهلینِ گرامی، لطفا دقت بفرمایید که همسر ما قبل از همسر ما شدن، همسایه ی ما بوده، فامیل ما بوده، هموطن ما بوده، همکارِ ما بوده، حقوقی از ایشون در دین به گردنِ ما بوده که پس از پذیرفتن نقش همسری همچنان پابرجاست و حق همسری هم به همه ی اون حقوق قبلی اضافه میشه و ما باید مراقبت بیشتری از این حقوق داشته باشیم، نه اینکه فکر کنیم همسر ما یعنی کسی که هر طور دلمون میخواد باهاش رفتار کنیم.
همیشه وقتی میخواید یه نکته ی آزاردهنده در طرف مقابل رو بهش یاداوری کنید و تذکر بدید قبل از اینکه خودتون رو با این گزاره توجیه کنید که "دارم امر به معروف و نهی از منکر میکنم" از خودتون بپرسید اگر همین اشتباه از فلان علامه ی بزرگ که بهش ارادت دارم سر میزد چطور بهش تذکر میدادم؟ با چه احتیاطی؟ با چه ادبیاتی؟ دست آخر اصلا به خودم اجازه میدادم بهش بگیم تو فلان اشتباه رو کردی یا مقامش انقدر برام بلند و بزرگ بود که چشم میپوشیدم؟ حق همسر به گردنِ ما قطعا خیلی بیشتر از حق اون علامه ایه که براش هزار و یک حرمت قائلیم.

نظرات  (۹)

  • کمی خلوت گزیده!
  • نکته ی جالبی توجهی بود...
    متاسفانه این چیزها در خانواده ها آموزش داده نمیشه و جوان ها خودشون یا باید از بیرون کسب کنن یا با تجربه به دستش بیارن...
    در حالی که به قول شما آداب معاشرت با فامیل و همسایه در خانواده گوشزد میشه...
  • کمی خلوت گزیده!
  • نکته ی جالبی توجهی بود...
    متاسفانه این چیزها در خانواده ها آموزش داده نمیشه و جوان ها خودشون یا باید از بیرون کسب کنن یا با تجربه به دستش بیارن...
    در حالی که به قول شما آداب معاشرت با فامیل و همسایه در خانواده گوشزد میشه...
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • ایول الله. تذکر بسیار خوبی بود برایم. 

    در پناه خداوند عاقبت بخیر باشید ان شاءالله.
    پاسخ:
    الهی آمین
    همچنین شما 
    : )
    تذکر بسیار به جایی بود..ممنون.
    پاسخ:
    قربان شما
    : )
    ممممم
    خب اینا که گفتین با یه عالمه چیز دیگه رو باید آدما خودشون برن دنالش!
    اینا توو هیچ جای نظام اموزشیه ما نیس!
    وقتی یه ادمی اونقدر براش اهمیت نداره که برا زندگی مشترکش و برا تربیت فرزندش کلاس بره کتاب بخونه، چ توقعی دارید شما آخه؟! :|
    پاسخ:
    خب برن دنبالش
    البته زنو شوهر لباس همن و باید ایرادهای همو بپوشونن(حالا یا با گفتن یا رفتاری و ...)...اما آدم لباس ِ زبرو دور میندازه و لباسی که تو تنش راحته نه!
    پاسخ:
    بحث سر چطور گفتن و چطور رفتار کردنه

    ملیکا خیلی ممنونم که اینا رو برامون مینویسی...
    بیشتر بنویس لطفا....
    خیلی نکات خوبی اند...
    پاسخ:
    خدا رو شکر
    ان شاالله می نویسم
    خیلی خوب بود :)
    قشنک بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی