انارماهی

بسم الله

بایگانی

چادرِ مظلوم

شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۱۱ ب.ظ

وقتی پاساژ میلاد نور در شهرکِ غربِ تهران افتتاح شد، حرف و حدیث در مورد اجناس و قیمت ها و تیپ هایی که آنجا رفت و آمد می کنند زیاد بود. یادم هست همان وقت ها یک نفر از (مثلا) حزب اللهی هایی که منبری داشت و مریدانی گفته بود: "شما چادری ها باید بروید و این پاساژ را پر کنید، آنها (یعنی بی حجاب هایی که آنجا رفت و آمد داشتند) نباید سنگر را خالی ببینند و فکر کنند آنجا فقط مالِ آنهاست". بعدها مکان های دیگری در تهران در محله های خاصی راه افتاد، مکان هایی که جایِ همه کسی به خصوص چادری ها و مذهبی ها و هر کسی که سرش به تنش میارزید نبود و خانواده های مذهبی که انگار آن حرف باورشان شده بود مدام میگفتند: "ما کم کاری کردیم اگر آن روز که فلانی گفت بروید میلاد نور را پر کنید از حضورتان رفته بودیم امروز وضع به این شکل نبود".


کم کم گفتند چادری هستی باش باید شیک باشی، چادرهای زرق و برق دار وارد بازار شد، چادرهایی که زرق و برقشان درست به اندازه ی یک ساپورتِ نگین دار جلب توجه می کرد، گیره های روسری که گاهی نزدیک به ده سانت بلندی زنجیر آویزان بهشان بود و گل و شمع و پروانه های طلایی و رنگینِ آویزان از این گیره ها انقدر بود که خیلی از نگاه های سربه زیر را هم سر بالا کند، ساق دست های نگین دوزی شده، انگشترهای درشت که یعنی ما چادریها بدبخت بیچاره نیستیم، کفش های پاشنه بیست سانتی و پوتین های عجیب و غریب زیرِ چادر پوشیدن هم مد شد، که یعنی ما چادری هستیم ولی خیلی شیکیم. که یعنی چادر ما را محدود نکرده، که یعنی ما تمیز و آراسته و خوبیم و لطفا جذب ما شویدو چادری شوید. فروشگاه های عرضه ی محصولات حجاب در طرح ها و رنگ های مختلف ایجاد شد و به عرضه ی محصولاتِ حسااااابی زرق و برق دار حجاب پرداخت.


کم کم پای مذهبی ها و چادری ها هم به مکان هایی که تا قبل از آن رفتن به آنها به نظرشان درست نبود باز شد، کم کم عکس های سلفی زن و شوهرهای مذهبی تحت عناوینی مثل "عاشقانه های مذهبی" در شبکه های اجتماعی چرخید. کم کم هرچه بود از میان برداشته شد. خط قرمزهای روابط بینِ خانواده های مذهبی و غیر مذهبی از بین رفت و احترام به "هر" عقیده ای شد شرطِ روشنفکر بودن و البته در این میان این طرفِ مذهبی ماجرا بود که باید کوتاه میامد. آقا باید در جمعِ خانم های بی حجاب فامیل حاضر میشد تا دیگران فکر نکنند "متحجر" است، و خانم باید در همه ی مهمانی ها با وجودِ چادر آرایش کامل می کرد تا دیگران فکر نکنند از نظرِ زیبایی و جذابیت چیزی از بقیه "کم" دارد.


و حالا باید شاهد کلیپی باشیم که در آن بزرگانِ یک کشور و نمادهای یک دین و مذهب نشسته اند و در آن دختر و پسرِ نوجوانی ورزش رزمی می کنند و دختر انگار قرار است کاربردهای دیگر چادر را هم نشان دهد ... وزیر می بیند و می خندد و روحانیون می بینند و سر تکان می دهند. اینکه بعدها شاهد چه چیزهایی خواهیم بود بماند.


کاش، آن فلانی که آن حرف را زده بود و آنهایی که به حرفش گوش کردند و همه ی کسانی که چادری بودن را نقض شیک بودن می دانستند و برای شیک کردنِ چادر هی نگین و زرق و برق بهش آویزان کردند، به این فکر می کردند که واقعا جایِ خانم چادری هر جایی نیست و با چادر به هر جایی نباید رفت و گاهی برای حفظِ حرمت و اصلا برای مبارزه ی فرهنگی باید خیلی کارها را "نکرد" و به خیلی جاها "نرفت".


پ.ن: در این هاگیرواگیرِ فرهنگی صفحه ی فرهنگیِ مجله ی نوجوانانه ای را پیشنهاد کرده اند و من دو روز است با مشاهده ی اطرافم گیج و گیج تر می شوم و مدام از خودم میپرسم: "مطلبِ فرهنگی برای نوجوان یعنی چی؟" و هی به جواب نمی رسم، شما اگر جوابی داشتید به من کمک کنید.


  • انارماهی : )

اجتماعی

نظرات  (۲۸)

میدونید من خیلی به این موضوع فکر کردم. به اینکه واقعا حد کجاست ....مثلا روسری رنگی برای چادری ها یه مدت زیادی معضل فکری من بود... واقعا حد کجاست؟ واقعا خدا از ما چی میخواد؟ حد رو چی تعیین میکنه ... خیلی سخته اینا رو تشخیص دادن
شاهد مرگ غم انگیز بهارم، چه کنم؟

ابر دلتنگم، اگر زار نبارم چه کنم!؟


تازگی ها کلمات جدیدی هم میشنویم مثل" خوش حجابی" که به نظرم  فاجعه است
   و اینکه حجاب داره بازیچه ی دست خیلی ها میشه برای رسیدن به بعضی هدف هاشون
  • خانوم شین
  • به نظر من چادر برای خانم ها معادل لباس روحانیت برای مرداست.چطور میگیم آقایی وقتی توو مدارج دینی و ایمانی خودش به درجه ای از علم و تقوا می رسه لباس روحانیت بر تن می کنه،به نظر من چادر هم(با اون تعریف واقعیش)لباس تقوای خانوم هاست.همونطور که وقتی یه روحانی با اون لباس میبینیم یه سری چیزها در موردش با دیدن لباسش برامون مشخص میشه و یه دیدی نسبت بهش پیدا می کنیم به نظر من یه خانم با حجاب زهرایی هم باید دقیقا همین حالت رو ایجاد کنه.یعنی مثلا وقتی یه خانمی با حجاب زهرابی دیدیم انتظار نداریم این خانمم بیاد بشینه پا به پای بقیه غیبت کنه،کسی که اون حجاب رو میگیره باید توو باطن خیلی رشد کرده باشه و به درجه ای از ایمان و تقوا رسیده باشه که بتونه همچین پوششی داشته باشه...وگرنه اگر فقط ظاهرش اینجوری باشه دیر یا زود واقعیت وجودش از این ور اون ور درز میکنه،یه روز دلش واسه آرایش و لاک ناخن تنگ میشه،یه روز واسه توو دریا رفتن،یه روز واسه عکس توو اینستا گذاشتن.این وسط اتفاقی که میفته اینه که حرمت اون چادر شکسته میشه.نتیجش میشه همین چادریای بزک کرده...فکرشو بکنید یه نفر با لباس روحانیت توو خیابون بهتون تیکه بندازه!چقدر تاسف باره؟این اتفاقیه که الان برای چادر افتاده...قطعا همه آدم ها به اون میزان از تقوا نرسیدن،کسی که هنوز توو مرتبه ای نیس که بتونه چادر مشکی با رعایت اصول واقعیش سر کنه میتونه پوشش رو با همین روسری رنگی و مچ بندای نگینی هم داشته باشه،ولی مشروط به اینکه ادعایی نداشته باشه و سعی نکنه به زور یه چادر مشکی هم سر کنه که از پایین جمعش کنه و از بالا یه جوری تنظیمش کنه که هم رنگ و مدل موهاش مشخص باشه هم روسریش!!
    خلاصه اینکه بهتره هرکس پوشش رو با توجه به میزان اعتقاد و تقوای خودش از خدا تنظیم کنه تا نه خودش رو مضحکه کنه نه اون پوشش خاص و مقدس رو.
  • خانوم شین
  • ولی در مورد هرجایی رفتن من باهاتون موافق نیستم.خانم های چادری واسه ی این چادر سر میکنن که بگن فارغ از جنسیتشون میتونن با این پوشش هرجایی حضور داشته باشن و البته این اعتماد به نفس رو فقط کسی داره که چادری واقعی باشه و به خودش افتخار کنه و چادرش رو به اندازه ی لباس های رنگی دیگران شیک بدونه...حالا اینکه خودش توو درجه ای از تقواست که هر مجلسی رو در شان خودش نمیبینه و تووش شرکت نمیکنه یه بحث دیگست،چون بخاطر شانش شرکت نمیکنه نه بخاطر چادرش.
    و در کل همه ی لوازم حجابی که الان توو بازار هست برای به سمت پوشش کامل هدایت کردن دخترای امروزی که کم سن و سال تر هستن و باید آهسته آهسته هدایت بشن خیلی هم خوبه.اول پوششون رو کامل میکنن و بعد وقتی خودشون به اون علم و باور رسیدن با اراده ی خودشون تصمیم میگیرن که حجاب بگیرن.ولی بدیشون هم اینه که باعث میشه نفس چادریایی که به تقلید یا برای منافعی چادر سر کردن و هیچ باوری به چادرشون ندارن رو بشه...
    مرسی از مطلب خوبتون.
    تکبیررررررررر
  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • سلام ملیکاجون

    با بخش هایی از متن شما موافق نیستم! این نگاه های به شدت جنسیتی رو اصلا نمی پسندم و معتقدم یک خانم مذهبی بااااااید شیک پوش باشه. البته شیک پوشی با تعریفی که در ذهن دارم.

    یاحق
    پاسخ:
    سلام
    مصداق شیک پوشی غلط کاملا در متن توسط نویسنده شرح داده شده
    نگاه به شدت جنسیتی رو هم متوجه نمیشم
  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • آهان یادم رفت
    با اون بحث خالی گذاشتن سنگرهای اون آقای منبری هم موافقم. خانم های مذهبی ما به بهانه مذهبی بودن خیلی از عرصه ها رو خالی گذاشتن که دقیقا از همونجاها ضربه خوردیم
    پاسخ:
    مثلا از خالی گذاشتن پاساژ ضربه خوردیم یا از جاهای مهم تر؟
    منظور متن با ذکر مصداق کاملا گویاست
    http://nojavan.khamenei.ir/
    این را ببینید.
    و ایضاً نشریه ی دانش آموزی نگاره را دانلود بنمایید:
    http://jonbesh.ir/farsi/category/%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%d9%87/
    بخصوص شماره های 176 تا 180 را.

    و در نهایت یک نگاهی به این بیاندازید:
    http://zorietayebeh.blog.ir/post/rahbary-farhang
    پاسخ:
    ممنونم
  • ...:: بخاری ::...
  • من که موافقم قاعدتا.
    و اون کلیپ رو هم دیدم.
    که اتفاقا من هم ناراحت شدم. (گرچه حتی بعدتر کلاهمرو قاضی کردم که اون حرکت، می خواسته مدل واقعی رو نشون بده که یعنی اگر اون اتفاق برای شما افتاد می تونید این فن رو بزنید. ولی خب باز هم دلیلبر این نشد که ناراحت نشم یا به این نتیجه ای که الان شما رسیدی نرسم.)
    کار طنز برای نوجوان هم که داریم تو نیمکت دنبال می کنیم در حد توان. (حالا نمیدونم تو متن، منو گفتی یا نه!)

    پاسخ:
    نیمکت چیه؟ 
    کجا شما رو گفتم؟
  • غـ ـزالــ
  • اوهوم...موافقم...

    برای نوجوان ها هم فکرکنم از لزوم ادب و صرفا همرنگ جامعه نبودن اگر صحبت بشه خوب میتونه باشه. انقدر اکثرشون بی ادب و زبون دراز و بی هدف اند که!...
    هی میخوام حالا به اعصابم مسلط باشم! نمیذارن که!!
    پاسخ:
    دو سال در یک ستون دیگه به همین همرنگ جماعت نبودن پرداختیم
    سلام.خب خداروشکر این متنو یکی نوشت، کم کم داشتم از خودم نا امید میشدم!!
    یه بنده خدایی که سر کلاساش میشستیم و کلاساش هم بحث قرانی بود میگفتن اصلا چه دلیلی داره چادر مشکی باشه و اصلا چه دلیلی هست رو بگیرن خانم ها یعنی چی مثلا رو میگیرن و ازین صحبتها
    حقیقتا حرفی برای گفتن نداشتم.حرفی نداشتم چون حدیثی بر اینکه خانم خا مشکی بپوشن پیدا نکردم!!
    چون میدونید الان چند دسته هستن انگار
    یه سری که بیحجابن و مورد بحث ما نیستن
    یسری هم محجبه هستن و رنگی میپوشن و کامل میپوشن اما بدون چادر
    یسری چادری زرق و برقی و
    یسری هم حزب اللهی به معنای واقعی کلمه اش
    اما اینکه دقیقا چه رفتاری این وسط صحیح هست جای تامله. واقعا چرا این همه شکاف این وسط ما داریم ؟
    بین مذهبیا و غیر مذهبیا و حداقل توی تهران دارم میبینم روزبروز داره این شکاف بیشتر میشه
    روسری رنگی زینت بحساب میاد؟!
    یک نفر که مانتویی هست و حجابش کامله اگه رنگی بپوشه زینته؟! و وسوالاتی از این دست
    این حد و مرز و کی تعیین میکنه؟
    عرف؟!!
    پاسخ:
    بعضی فقها معتقدند عرف

  • انــــــ ـار
  • من کاملا موافقم با شما.
  • زهرا رضاپور
  • چه قد سخته نوشتن برای نوجوون ها 

    برم فکر کنم بهش


    پاسخ:
    اونقدرام سخت نیست
    دوسال نوشتم منتها حالا موضوعش فرق کرده ...
  • زهرا رضاپور
  • همون پیدا کردن موضوع سخته
    یه موضوعی که جذبشون کنه
    اونم با تغییری که تو اخلاقیات و اعتقاداتشون به وجود اومده

    موفق باشی :))
    بعد دارم به این فکر میکنم که این عرفه داره تغییر میکنه!
    یعنی تمام ایراداتی که توی این پست گرفتین،پوچ...
    پاسخ:
    این به این معنا نیست که اجازه بدیم عرف ما رو به نابودی بکشونه
    منظور از عرف در فقه عرف متشرعین و عقلا هست
    پاسخ:
    همیشه این طور نیست
    گاهی عرف اجتماع مد نظر قرار می گیره
    مثل فتوایی که در مورد آرایش خانم ها اخیرن داده شده مثل سوال 38 این لینک : http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33330#38
    رهرو جان بنده متوجه معنای عرف در فقه هستم اما این دوستمون ایراد این پست شون اتفاقا به همین متشرعین بور
    مگه غیر اینه
    عرضم اینه داره این عرفه تغییر میکنه” همین عرف متشرعین!”
    حالا به سبک هایی که نویسنده این پست ذکر کردن



    انار ماهی،بله معنیش این نیست ولی روند تغییرشم دست ما نیست،این اتفاق خواهد افتاد.
    و کلا روند ححاب تو کشور به سمت مثلا کشورای اسلامی اطراف داره میره!
    پاسخ:
    خب میشه جلوی این روند رو گرفت
    همین من و شمای مردم عادی هستیم که داریم این عرف رو شکل می دیم
    میشه از خیلی کالاها استفاده نکرد
    میشه در خیلی مسائل قبل از این توجیه که "چون همه اینجوری هستند پس اشکال نداره"، عقل رو دخیل کرد و اجازه نداد خیلی مسائل رواج پیدا کنه،
    قطعا رعایت برخی مسائل در خانواده ی کوچک خودمون در جامعه تاثیرگذار خواهد بود.
    در مورد لینکی هم که گذاشتین البته جدید نیست والا از موقعی که من یادم میاد همین حکم رو میگفتن
    در حد کرم و این ها اشکال نداره و تا جایی که تبرج بحساب نیاد!

    اما سوال بعدی گفتن اگه ارایش حساب بشه حتی کم اون اشکال داره
    مثلا بعضی از همین افراد مذهبی خط چشم کمی میکشند که به نظر شاید خیلی مشخص نباشه و فقط از نزدیک معلوم باشه اما به هرصورت چشم ها رو زیبا کرده
    نمیدونم عرف نظرش چیه!
    اما بنظر من همون حد هم ایراد داره
    حالا بریم ببینیم عرف چی میگه!!
    پاسخ:
    به یه سوال اینچنینی هم همون جا پاسخ داده شده

    منظور از عرف در بحث آرایش و زینت، عرف متشرعین است یا عرف کوچه و خیابان؟
    سؤال کردند این عرف چه کسانی هستند؟ متدین­‌ها هستند یا مردم عادی؟ جواب این است که همه‌ی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص می­‌دهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را می‌شناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست.
    به خانم شین
    ولی وقتی پیامبر ص کارهای بیرون رو به حضرت علی ع و کارهای خونه رو به حضرت زهرا س میدن حضرت زهرا س بسیار خوش حال میشن و میگن از اینکه چقدر خوش حالم که رسول خدا مرا از روبه رو شدن با نامحرم بی نیاز ساخت.
    الگوی ما کیست؟اولم منظور با خودمه.بد برداشت نشه
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • خدا خیرتون بده. چه قدر حرف دل بود.
    کلا جالبه پس.خیلیا رژ و خط چشم و کذا و کذا رو ارایش نمیدونن :)
  • احدی نژاد
  • با سلام و احترام 

    با توجه به اینکه روز به روز، تولید کنندگان محتوی و مقالات آموزشی در حال بیشتر شدن می باشند، در نظر داریم با همکاری شما همراهان، لینک های مرتبط با محتوی را به صورت اشتراکی در سایت ها و وبلاگ های مختلف منتشر نماییم:

    لینکدونی سمینارما، یکی از قسمت هایی است، که طیف وسیعی از مخاطبان را در بر می گیرد، درج لینک در این لینکدونی باعث افزایش بازدید مطالب آموزشی شما می گردد.
    این لینکدونی مناسب برای معرفی مطالب آموزشی رایگان شما می باشد.

    سمینار ما یک وب سایت تخصصی در زمینه موفقیت فردی و معرفی همایش های آموزشی و اساتید برگزیده ایران می باشد. در راستای اعتلای فرهنگ عمومی و تحکیم بیشتر کانون خانواده این موسسه در نظر دارد تا با وبلاگ نویسان وارد تعامل شود.
    بسته پیشنهادی شماره یک برای وبلاگ نویسان قرار دادن لینکدونی مطالب و مقالات مهم و مفید سایت سمینارما در وبلاگ است.

    جهت این پیشنهاد به دو گونه می توانیم با شما تعامل داشته باشیم :
    1 - هزینه ای ثابت به صورت ماهیانه و در ابتدای شروع همکاری به شما پرداخت شود
    2 - لینک وبلاگ شما در لینکستان سمینارما قرار داده شود

    در مورد اول پیشنهاد مبلغ را به عهده مالک وبلاگ گذاشته ایم و بصورت توافقی است و بستگی به شرایط بروزرسانی و بازدید وبلاگ دارد
    و در مورد دوم لینک وبلاگ مادامی که لینکدونی در وبلاگ وی فعال باشد در لینکستان خواهد ماند. لازم به ذکر است تبادل لینک در گذشته و حال بیشترین امتیاز را از نظر موتورهای جستجو داشته و بیشترین بازخورد را به خود اختصاص داده است

    جهت اطلاعات بیشتر در خصوص لینکدونی به آدرس زیر مراجعه نمایید:
    http://www.seminarema.com/toclinkdoni.html

    در صورتیکه مایل به همکاری در این زمینه هستید از طریق آدرس ایمیل link@seminarema.com می توانید با ما در تماس باشید

    همچنین در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با شماره 02188915004 جهت سایر هماهنگی ها و سوالات تماس بگیرید.

    با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید
    هماهنگی سمینار ما
    احدی نژاد
  • میر محمد مطهری موید
  • مخصوصا اونجاش که چادر رو در میاره و ازش به عنوان یه وسیله ی رزمی استفاده میکنه اوج پارادوکس جمع بین سنت و مدرنیته است. مسئولین هم که الحمدلله از اول انقلاب تمام تلاششون اینبوده که به خودشون و مردم ثابت کنن که هم میشه مسلمان بود و همزمان مدرن ...
    سلام.خواستم ازت بابت معرفی و گذاشتن فایلهای آقای چیت چیان تشکرکنم
    خداخیر دنیا وآخرت رو بهت بده ان شاء الله
    یاعلی
    (اینجااز این شکلکانیست وگرنه کلی گل وقلب و ازاینجورچیزا تقدیمت میکردم.)
    پاسخ:
    سلام
    خواهش می کنم
    روزی تون بوده من کاره ای نبودم
    : )
  • منِ ناشناس
  • من خودم چادریم ولی بابخش هایی ازمنتون مخالفم
    من خودم ساق دست هایی استفاده میکنم که گیپور ونگین داره ولی انچنان هم که شماگفتیدباوجودچادرم جلب توجه نمیکنه
    قبول دارم حرمت هاوحریم هابایدحفظ بشه ولی این دلیل نمیشه ادم خودش رو دلمرده کنه

  • ارکیده س ی
  • سلام

    مطلب خوب شما در کانال انقلابیست منتشر شد

    خدا قوت

    https://telegram.me/enghelabist

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی