انارماهی

بسم الله

بایگانی

29. دهه هشتادی ها !!!

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹ ق.ظ

داشتیم آماده میشدیم برای نوشتن یک سریِ متن برای سررسیدی جهتِ سنِ راهنمایی، تیم تحریریه متشکل از دهه هفتادی ها و دهه شصتی ها توی سر و کله ی هم میزد که مخاطبِ دهه هفتادی خیلی سرطق است و دهه هفتادی ها دفاع میکردند که اینجوری نیست فقط نگاهشان با هم فرق میکند، هر کس چیزی میگفت، یکی معتقد بود دهه هفتادی ها هنوز مثلِ کوچولوها دوستِ درونی و مخفی دارند و یکی دیگر میگفت دهه هفتادی ها فلسفی تر از این حرفها فکر میکنند. خلاصه غوغایی برپا بود تا یک نفر بلند شد گفت که: اصلا مخاطبِ پایه ی راهنمایی که میخوایم براش بنویسیم دیگه دهه هفتادی محسوب نمیشه و تقریبا دهه هشتادی.

راست میگفت. دهه هشتادی ها به راهنمایی رسیده اند، و شاید بعضی هاشان دارند راهنمایی را تمام میکنند و آماده ی ورود به دبیرستان میشوند. ما ولی هنوز سرِ جنگِ دهه شصتی های سوخته و دهه هفتادی های بی عار و درد مانده ایم و جبهه مان را حفظ کرده ایم که آن که سوخت ما بودیم و آن که از این سوختن بهره ها برد شما بودید، غافل از دهه هشتادی ها که حالا دارند کم کم قد علم میکنند.

به موازاتِ فکر کردن به این جمله که "دارند قد عَلَم میکنند" فکر میکنم که واقعا؟؟؟؟ دهه هشتادی ها دارند بزرگ میشوند یا کوچک؟ آنها سوختند یا مرفه بی درد بودند؟ کودکی شان چطور گذشت؟ نوجوانی شان چگونه میگذرد؟ با این نسلِ خاموشِ ساکتِ مرموز چطور میشود ارتباط برقرار کرد؟

نسلی که تا چشم باز کرده کامپیوتر بوده و وبلاگ نویسی و اینترنت پر سرعت، نسلی که تا چشم باز کرده موبایل بوده و پیامک و بولوتوث، نسلی که تا خواسته بپر بپر کند اسیرِ آپارتمان نشینی بوده، نسلی که به جایِ بازی با هم سن و سالانش کلش آف کلنز بازی کرده، نسلی که ارتباطات با دوستانِ هم سنش بعد از مدرسه تلفنی که نه، وایبری بوده، نسلی که تا بوده فیلترینگ هم بوده، نسلی که تویِ کوچه بازی کردن را حتی تصور هم نکرده، نسلی که حنا و هایدی و آنی شرلی و جودی آبوت هم نداشته و نسلی که تقریبا اسیرِ تکنولوژی فقط و فقط قد کشیده، چگونه میتواند باشد؟ نسلی که همه ی کتاب هایش را ترجمه های غربی تشکیل داده، نسلِ موسیقیِ رپ، نسلِ سریال های آب دوغ خیاری، نسلِ فیلم های نه چندان فاخر، نسلِ تحریم و شاید گاهی تسلیم، دهه هشتادی ها چه میشوند؟

  • انارماهی : )

نسل خاموش

نظرات  (۱۸)

  • شهریار صامت
  • دهه هشتادی ها دارند بزرگ میشوند یا کوچک؟
    این سوال همه ماست...جدیا..
    یعنی تکنولوژی و تاریخ خارجیا رو میدونن. الا مال خودشون و...
    چی بگیم...
    پاسخ:
    موقع نوشتن این پست تازه یادم اومد خواهرِ خودم متولدِ هشتاد و یکه ...
  • شفق ـــــ
  • زندگی همین است 
    هر نسل پله میشود برای رشد نسل بعد
    و دهه هشتادی و ها و نودی ها پله ای خواهند شد برای رشد نسل بعدیشان 
    که بفهمند این جنون فضای مجازی چه بر سرشان آورده است

    اگر ما زیر بمب و زور سوختیم 
    آنها زیر فریب و تزویر دارند میسوزند
    همیشه موقع فکرکردن به جنگ روانی و صحبتای بین دهه های 60 و 70 و 80 به این فکر میکنم که سهم من این وسط چیه؟!

    منی که دلم نمیخواد بچه م آسیب های دهه ی زمان خودش رو داشته باشه.منی که میخوام خودم از آسیب های دهه ی 70 ای ها دور بمونم...

    نمیدونم چقدر میشه واقعن...نمیدونم... 
    پاسخ:
    و ما انسان را در رنج آفریدیم
  • ...:: بخاری ::...
  • اصن داریم ازاین وحشتناک تر؟؟؟؟

    نع.

    پاسخ:
    نع
    فارغ از موضوع خوب یادداشتتون یه سوالی ذهن من رو خیلی وقته درگیر کرده.
    تو درباره من وبلاگتون خوندم شما هم متولد 1370 هستید ،گفتم از شما بپرسم شاید جواب سوال من رو بدونید.
    ماهایی که سال 70 دنیا اومدیم دهه هفتادی حساب می شیم یا دهه شصتی؟
    اگه دهه هفتادی هستیم پس چرا تمام نوستالژی های دهه شصتی ها نوستالژی ما هم هست؟
    من که حس می کنم ما متولدهای سال هفتاد نه متعلق به دهه هفتادیم نه دهه شصت .احتمالا سال 70  خودش یه دهه جداگونه است.اینطور نیست؟
    :)
    پاسخ:
    نظر منم همینه
    ما هفتادی ها
    یعنی متولدینِ سال هفتاد تو یه دنیای دیگه ایم
    من ی دهه هشتادی ام...:)
    پاسخ:
    : )
    هیچ وقت نفمیدم معنی دهه 60 و 70 و 80 و 90 و 1400 که ما در گذشته آن اینده نیامده هستیم یعنی چه؟ هر نسلی ویژگی ها و خصوصیات و روحیات و به طبع امکانات بیشتر و راحتری در اختیار دارد
    بنا بر این گونه حرفها باید سوخته ترین نسل بشر را نسل هم عصر حضرت اآدم بدانیم که از این دنیا چیزی درک نکردن در حالی که این گونه نیست. یا مثلا نسل هم عصر پیامبر خاتم ص
     این گونه بگوییم ما نسل عصر غیبت مولای پنهان از دیده ها هستیم بهتر نیست، همه از زمان غیبت صغری تا الان هم عصر ما هستند چون امام زمان همه ما یکی است ولی با شرایط متفاوت دهه ها و قرن ها 

  • راحنا رهایی
  • من یک دهه هفتادی رنج دیده از دهه ی شصت هستم همانا :|
    هشتادیا افتضاح می شوند.
    واقعا روند انحطاط اخلاق و شعور و ادب به خوبی قابل ملاحظه س.فقط کافیه از یه معلم بپرسید بچه های امسال بهتر بودن یا ده سال پیش؟بدون شک جوابش ده سال پیشه.این قضیه ی "هرنسلی به شیوه ی خود رشد می کند و ویژگی های خاص خودش را دارد"رو بذارید کنار،سال به سال بچه ها بدتر می شوند.
    من یه هفتادیم که از خواهرای شصتی م خیلی بدترم و یه داداش هشتادی دارم که از من بدتره.
  • دهه هشتادی
  • سلام من دهه هشتادیم متولد هشتادو دو سوالم اینکه تا کی قراره این دهه و اون دهه تو سر هم بزنن آخه تا کی شما دهه شصتی ها یه بچه ی ده ساله خودش گوشی و تبلت اندروید میخره یا براش میخرند پس شما خریدید . ماها از اول مثل شما به دنیا اومدیم پس هر سوالی از دهه ی مظلوم و ساکت هشتاد دارید که توی گرونی و آپارتمان  و هزااااااااااار بدبختی دیگه هستند و شما شصتی ها این بلا رو به سرمون اوردید پس ما ها همچین خیری هم از دهه شصتی ها که به قول خودشون نسل سوختن ندیدیم هر سوالی یا اعتراضی دارید اول به خودتون نگاه کنید.
    دهه هشتاد دقیقا کی تا کی میشه؟؟؟
    منم یه هشتادیم

    اگه شماها دهه هفتادی نسل سوخته محسوب میشید ماهشتادی ها نسل پدرسوخته محسوب میشیم من خودم ده هشتادیم یه کف واسه دهه هشتادی ها چون من اخلاق هفتادی هارو دوس دارم یه کف هم واسه اونا هوراااااا 

     

     

    همه دهه های قبل از هشتادی ها هیچی از دنیا امروز نمیدونن و خیلیاشون اصلا بلد نیستن با کامپیوتر و تبلت و چیزهای دیگه کار کنن آبرو برامون نذاشتن تو دنیا من تو یک مطلب تو اینترنت بود خوندم که تا چند سال دیگه میخوان برن فضا زندگی کنن از طرف یک شرکت فضایی در اروپا و به کمک سازمان فضایی ناسا ولی الان نسل های قبل ما تو ایران هنوز نمیدونن اینترنت چی هست واقعا خیلی عقب افتاده هستن ببخشید اینطور میگم ولی حقیقت داره ولی نگران نباشید ما دهه هشتادی حاضریم بهتون یاد بدیم و ما هیچ چیزی به جز تکنولوژی و اینترنت و قبول نداریم ۰
    یه جیغ و هوراااااااااااااااااااااا واسه دهه هشتادی های گل . حسودا هم بترکن ایشالله
    یا حسین بابابیخیال 
    ولی یه نظر میدم انصافا وجدانا همینطوریه جامعه داره خراب میشه ما ام داریم خراب میشیم هشتادیا ام دارن خراب میشن به قران نمیدونین این هشتادیا چیا میکشن بس کنین پ
    اره همه هشتادیا بدن قبول سکس طلبن قبول ولی چرا کسی علتشو جویا نمیشه فضای مجازی نیس همین....
    من خودم ی هشتادی ام..نظر همه تون رو خوندم..میخواستم بگم نود درصد ما تا شش هفت سالگی نمیدونستیم اینترنت چیه نمیدونستیم تکنولوژیعنی چی؟؟؟!!!.الان که راهنمایی یا دبیرستان هستیم یکم
    لطفا زود قضاوت نکنین.من خیلی از دهه هشتادیا رو میشناسم که هنوز دارن مثل دهه شصت زندگی میکنن ..ممنونم

    برای خرید مطمئن کربنات کلسیم به کدام شرکت مراجعه کنیم ؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی