انارماهی

بسم الله

بایگانی

نامه به خانم شماره ی چهار (فوری)

يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۲ ق.ظ

سلام.

همان طور که در تیترِ نامه میبینید این نامه فوری نوشته شده. یعنی هم فوری نوشته شده و هم باید فوری خوانده شود و هم باید فوری جواب داده شود. بله، من هم مثلِ شما عجولم. وقتی انرژیِ هسته ای حقِ مسلّمِ ما شد، وقتی جشنِ غنی سازیِ اورانیوم گرفتیم، وقتی آن چند نفر آمدند رویِ یک سن و یک استوانه که چیزِ زردی درونش بود را هی با شعری دست به دست کردند و با لباس های اقوامِ مختلفِ ایرانی از غنی سازیِ چند درصد حرف زدند و وقتی چند ماه بعدش یک جشنِ دیگر گرفتیم و یک چند نفرِ دیگری آمدند و از همان تیاترها اجرا کردند و این بار چند شاخه گندم را دست به دست کردند و گفتند در گندم خودکفا شده ایم، من درگیر و دارِ درس و مدرسه بودم، کلاس سوم راهنمایی. نه میفهمیدم کیکِ زرد چیست و نه میدانستم ارزشِ خودکفایی در گندم چقدر است و چجوری ست. وقتی سالِ هشتاد و هشت شد، من سالِ آخرِ دبیرستان بودم، درگیر و دارِ کنکور، غولِ بی شاخ و دمی که باید کشته میشد. من دانشگاه قبول شدم، سرِ کلاس های مسخره درسهای مسخره تر خواندم، چهارسال درباره ی اقتصادِ هزار و نهصد و بیست و نهِ آمریکا جزوه و کتاب بلغور کردم و هروقت سوالی درباره ی وضعِ موجودِ کشورم پرسیدم از اساتیدی که نگرانِ جوانیِ به هدر رفته ی من در روزگارِ انقلابِ اسلامی بودند در جواب شنیدم که: "اقتصادِ ایران رو با هیچ جا مقایسه نکنید، وضعیتِ ما استثناییه". و چهار سال و اندی به همین منوال گذشت تا اینکه، وضع دیگر مثلِ قبل نبود، ما گندم وارد میکردیم، اورانیوم را از غنی سازی بیست و دو درصد به هشت درصد رساندیم، تورم روز به روز بالا رفت، وامِ ازدواج گران شد، فرشِ دستبافتِ ایرانی از سبدِ کالایِ ایرانی خارج شد، پرایدها دنده عقب نداشتند، سنِ ازدواج و نرخ بیکاری هر دو سر به فلک کشید و صاحبخانه ها سرمایه دار شدند. این وسط، من زندگی کردم، بزرگ شدم، رشد کردم، عاشق شدم، دلشکسته شدم، بی پولی کشیدم، ولی ربطِ هیچ کدامِ روزهایِ سختِ جوانی ام را با فتنه هشتاد و هشت و گرانی و تورم و بیکاری و اورانیومِ بتون ریزی شده نمیفهمم.

خانم شماره ی چهار

لطفا به من بگویید اینهایی که میخواهند بعد از برداشته شدنِ تحریم ها جوانی کنند، دقیقاً چه کار میخواهند بکنند؟ شاید حال و روزِ من هم بهتر شد.


قربانِ شما

سیصدوچهاردهمی


  • انارماهی : )

سیصد و سیزده نامه

نظرات  (۸)

  • انــــــ ـار
  • نوشته ات دلم را یه جوری کرد...
    مثل حس درد و حسرت و غم و ...


  • محمدهادی علی بابائی
  • مثلن عشق‌های پسابرجام و عشق‌های پیش از برجام!
    یه ایطو چیزایی :)
    متاسفانه وقایع تاریخی رو باهم قاطی کردید.بعیده از شما اینجور اشتباهاتی.
    جشن خودکفایی گندم تو دولت هشتم گرفته شد یعنی قبل از جشن غنی سازی اورانیوم.یعنی دولت هشتم به خود کفایی رسوندمون دولت نهم به بی کفایی.
    کاهش غنی سازی بیست درصد به هشت درصد تو دولت یازدهم اتفاق افتاد ولی افزایش تورم.افزایش نرخ بیکاری .نبودن دنده عقب برای پراید.بالا رفتن سن ازدواج تو دولت دهم اتفاق افتاد.یعنی دولت یازدهم هسته ای بیست درصد غیر نیاز رو به هسته ای هشت و پنج درصد مورد نیاز تبدیل کرد تا شاید بشه واسه پراید دنده عقب بذاره.نرخ بیکاری و سن ازدواج رو بیاره پایین .که ان شاء الله میشه چون نرخ تورم رو تونست بیاره پایین.
    زشته شماست این همه اشتباه تاریخی.
    پاسخ:
    هدف بیان تاریخ نبود
    هدف بیان سیر جوانی بود
    پیش یا پس
    چه فرقی میکنه؟
    هشتم، نهم، دهم یا یازدهم
    چه فرقی میکنه؟
    نامه تون رو به خانم شماره چهار نفرستید چون نا امید میشه ازتون.
    پاسخ:
    به شما این طور گفتند؟
  • آبجی خانوم
  • خواهشا اگر جوابی دادند برای ما هم بذارید
    دیپلمات ها فقط بلدند معامله کنند. معامله هم نیاز به سرمایه دارد. سرمایه ای که دولت اعتدال با آن معامله کرد و همه چیز را به باد داد، محصول تلاش و زحمت کسانی بود که در راه عزت و استقلال این نظام عاشقانه ایستادند و حتی جانشان را هم فدا کردند.

    قطعاً زمستان تمام میشود و روسیاهی به زغال خواهد ماند
  • رنگ خدایے . . .
  • دستگیرتون میکنن حالا!


  • ملالی نیست!
  • به جناب پایا!

    آقا در جریان باشید که پدیده‌های اجتماعی، مثل بالارفتن سن ازدواج، دفعتا اتفاق نمیفته و تک‌عاملی هم نیست که به یک دولت و  صرفا عامل اقتصاد تقلیل بدید. خوشحال باشید ولی منصفانه و البته مثل دشمنانمون دوراندیش هم باشید :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی