انارماهی

بسم الله

بایگانی

آموزش روش تدبر در آیات (2) سوره ی فلق

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۲۰ ب.ظ
  • من شرّ ما خَلَق : از شر آنچه خلق شده است

گزاره ها:

  1. اتفاقات در زندگی زاویه ی خیر و شر دارند
  2. انسان با شناخت شر می تواند از نتایج آن محفوظ بماند
  3. از هر اتفاقی میتوان برداشت، خیر یا شر داشت
  4. شر وجود دارد
  5. از شر باید پناه برد
  6. ...
  • و من شر غاسق اذا وقب : و از شر تاریکی آن هنگام که پایدار شده است

گزاره ها:

  1. شناختنِ بعضی شرها سخت است
  2. برخی شرور پنهان شده اند
  3. رهایی از شرهای پنهان شده موضوعیت دارد
  4. رهایی از شرهای نهان برنامه ریزیِ خاص می خواهد
  5. در تاریکی ممکن است هر شر و اشتباهی را انجام داد
  6. باید شرِ پنهان را شناسایی کرد
  7. پیدا کردنِ عللِ شرور پنهان سخت تر است
  8. باید از شرهای پنهان شده که حتی از وجودِ آنها خبر نداریم هم پناه ببریم
  9. ممکن است شری در جامعه وجود داشته باشد که ما هنوز نسبت به آن آگاهی نداریم پس باید مراقب باشیم
  10. ...
  • و من شرِّ نفاثاتِ فی العقد : و از شر دمندگان در گره ها

گزاره ها:

  1. بعضی شرور از جنس گره انداختن هستند
  2. شروری که ناشی از ارتباطاتِ خارجی انسان است
  3. باید از کسانی که باعثِ ایجاد شر میشوند نیز پناه برد
  4. شناسایی کسانی که ایجاد شر میکنند موضوعیت دارد
  5. ممکن است خودِ ما از دمندگان در گره ها باشیم، پس باید مراقب باشیم
  6. ...
  •  و من شر حاسد اذا حسد : و از شرِ حاسد آن هنگام که حسد می ورزد

گزاره ها:

  1. برخی شر ها ناشی از ارتباطاتِ انسانی ست
  2. حسد نوعی شر است
  3. پناه بردنِ از حسد موضوعیت دارد
  4. حسد ممکن است در وجودِ کسی باشد ولی بروز نداشته باشد
  5. باید از اینکه حسد به مرحله ی بروز برسد به خدا پناه برد

واژه ها:

  • شر : در مقابل خیر است. خیر چیزی ست که بر مبنای معیارهای عقلی انتخاب شده و به عنوان گزینه ی برتر گزینش میشود. شر چیزی ست که همراه آن ضرر و سوء اثر و فساد وجود دارد.
  • خلق: پدیدار شدن بر کیفیتِ مخصوص
  • غسق (غاسق) : ظلمتی که بر محیطی فرو آید و بر آن مسلط شود
  • نفث (نفاثات) : از نفث به معنای دمیدنِ شدیدی است که از طریق دهان بوده و همراه آن کمی آب دهان نیز هست
  • عقد: به معنای گره، یا پیوستنِ دو یا چند جزء با هم و محکم کردن آنها در یک نقطه است و مقابل آن واژه ی "حل" است که همان باز کردن گره مادی یا معنوی ست
  • حسد (حاسد) : حسد از صفات ناپسند است که سختی شدیدی را در نفس انسان ایجاد می کند و با طلب زایل شدن نعمت از صاحب نعمت و متضرر شدنِ او همراه است.

نتایج:

  • در این عالم شر به شکل های محتلف وجود دارد
  • باید از هر شری متناسب ِ با خودِ آن شر به خدا پناه برد، یعنی باید دید از شرِ حسادت چگونه میتوان پناه برد و به همان شیوه اقدام کرد
  • پناه بردن به خدا فقط یک نیت قلبی نیست بلکه بروزِ خارجی نیز دارد و برای هر نوع پناه بردنی باید اعمالی را متناسب با آن انجام داد
  • پناه بردن یک عمل است، نه فقط یک نیت
  • انسان باید بگردد، راهِ پناه بردن را پیدا کند و بعد انتخاب کند
  • طبق آیاتِ سوره ی فلق وظیفه ی انسان این است که خیر و شر را بشناسد و تشخیص دهد و خیر گزینی کند. درواقع پناه بردنِ از هر شری یک جور خیر گزینی ست
  • انتخاب خیر به این معنا نیست که ما بتوانیم اطرافمان را تغییر دهیم، بلکه تغییر باید در خودِ ما رخ دهد تا بتوانیم از شرور پناه ببریم
  • گاهی پناه بردنِ از یک شر مثلا در مسائل خانوادگی این است که صرفا رویِ صبر و بردباریِ خودمان کار کنیم
  • بر اساس این آیات انسان باید بگردد شرور زندگی اش را شناسایی کند نه اینکه منفعل بنشیند تا اگر شری بروز پیدا کرد اقدامی انجام دهد. برخی شرور پنهان هستند و باید شناسایی شوند.
  • گاهی ممکن است انسان خودش منشاء شر باشد، پس باید دوربین را قبل از هر کس به سمتِ خودش بچرخاند و خودش را هم بررسی کند، البته نه آن طوری که ناامیدی سراسرِ وجودش را فرا بگیرد.


نکته :

یک : از این سوره میتوان نکاتِ بسیار زیادِ دیگری را نیز استخراج کرد که ان شاالله در وبلاگ به آن می پردازیم

دو : التماس دعا

سه : با سوال یا طرحِ اشکال یا انتقاد یا نظراتِ خود بنده را راهنمایی فرمایید

نظرات  (۲)

سلام. ضمن تشکر از شما بابت این بخش بسیار خوب، یک نکته به ذهنم میرسه که به نظرم مهمه. اونم اینکه بعضی از این برداشت ها از آیات به دست نمی آد. حتی ممکنه در حقیقت امر صحیح باشه اما ناشی از برداشت از آیات نیست. مثل: پناه بردنِ از حسد موضوعیت دارد یا بعضی شرور از جنس گره انداختن هستند یا

باید از هر شری متناسب ِ با خودِ آن شر به خدا پناه برد، یعنی باید دید از شرِ حسادت چگونه میتوان پناه برد و به همان شیوه اقدام کرد

یا

حسد ممکن است در وجودِ کسی باشد ولی بروز نداشته باشد

یا

پناه بردن یک عمل است، نه فقط یک نیت

یا

ممکن است خودِ ما از دمندگان در گره ها باشیم، پس باید مراقب باشیم

بعضی از برداشت ها هم اساسا شاید درست نباشند ضمن اینکه از آیات هم به دست نمی آیند مثل:

از هر اتفاقی میتوان برداشت، خیر یا شر داشت

یا  شر وجود دارد (دلیل اشتباه بودن اون در خود تعریف شر هم دیده می شه اصلا)

یا انسان با شناخت شر می تواند از نتایج آن محفوظ بماند

بعضی هم  اصلا موضوع کل سوره هستند نه فقط یک آیه مثل:

باید از کسانی که باعثِ ایجاد شر میشوند نیز پناه برد (کل سوره درباره افراد است نه افعال)


+ در ضمن باید برای بعضی از حرف ها مدرک معتبر ارائه کرد. گرچه درست باشند مثل تعریف و معنای واژه ها.

باز هم ممنون از شما

پاسخ:
سلام

خب من بر اساس حرفِ استادم و نوشته های کتابم این ها رونوشتم
بعضی از نوشته ها عین عبارت تویِ کتاب هستن

شما بر چه اساسی این اشکالها رو وارد کردید ؟

در ابتدا باز ممنونم از مطالب این بخش مخصوصا. نوع ورود شما به این بحث هم مناسبه هم آموزنده است. یعنی افرادی که می خونن می تونن کم کم متد دریافت کنن برای تدبر در قرآن. اما:

اول بگین استادتون کی هستن؟ اگر قبلا معرفی کردید من نخوندم. لطفا دوباره معرفی کنین.

بعدم کتابهای مورد استفاده تون رو هم بگین.

بعدش هم اینکه من دلیلم رو گفتم. اگر مایلید موضوعی صحبت میکنم. مثلا درباره گزاره: "شر وجود داره"

به فرض که این گزاره "درست" هم باشه (که به نظر من بر اساس اصول علم کلام صحیح نیست) از آیه "قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق" چطور برداشت شده؟ آیه می فرماید از شر آنچه خلق شده  (یعنی شر مخلوقات خداوند) نه از شروری که خلق شده. شاهدش هم بقه سوره است که درباره آنانکه در گره ها می دمند و آنانکه حسادت می کنند پناه برده شده به پروردگار.

تازه من درباره اصل ماجرا بحث جدی دارم که شرور خلق شده باشن و موجود باشند. اما الان موضوع بحث من این نیست.

پاسخ:
سلام

اول اینکه من در مدرسه قرآن و اهل بیت دانشگاه تهران در حال گذروندن دوره ها هستم و از اساتید و کتابهای همون مجموعه استفاده میکنم که در پست های قبلی اشاره کردم بهش
دوم اینکه هیچ علاقه ای به مباحثه بر سرِ موضوعی در این فضا ندارم
اما
حق با شماست شر وجود نداره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی