انارماهی

بسم الله

بایگانی

آن وقت دنیا گلستان می شد.

شنبه, ۱ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۱۴ ب.ظ

مدت هاست کسی یا چیزی را نقد نکرده ام. شاید دو سالی باشد که نقدِ نظامِ اجتماعی و نظام آموزشی و امثالهم بنظرم بی فایده آمده و دیگر دنبال صحبت های این چنینی نمی روم. فهمیده ام که بودنِ یک نقطه ی سفید در دلِ سیاهی کاملا مشهود است و خودش را نمایان می کند؛ پس شرح و بسط و تفصیل علل بودنِ سیاهی تا زمانی که میشود نقطه های سفیدِ بیشتری آفرید، معنا ندارد.


اما تعجب می کنم از کسانی که ادعا می کنند یک چیزی می فهمند و باز همچنان از کرسی نقد پایین نیامده اند. نمی دانم، مگر هرکس چیزی فهمید یا فکر کرد که می فهمد باید بقیه را نقد کند؟ نمی شود سرش را پایین بیندازد و در محدوده ی خودش "خوب" باشد حتی اگر همه ی دنیا بد بود؟ کاش آدم خوب های روزگار ما این را می فهمیدند و از موضع نقد پایین میامدند و به جای اینکه همه ی انرژی خود را صرف پرداختن و شرح و بسطِ علل بدی ها و کاستی ها کنند در جایگاه خودشان به بهترین نحو برای بهترین بودن و ماندن و شدن تلاش می کردند.


  • انارماهی : )

اجتماعی

روزها

نظرات  (۱۰)

سلام
البته خب زیر سوال بردن نقد به طور کلی به نظر من کار درستی نیست. در کنار خوب بودن نقد هم لازمه. ولی خب شاید شما منظور خاصی دارید که من متوجه نشدم ...
گاهی بهترین بودن همین نقد مستدل و منصفانه کردن است تا مجری امر حواسش را جمع کند و پایش را کج نگذارد...
اما در مقام اجرا نقد کردن تنها از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن است..
در کل بسته به جایگاه و موقعیت فرد دارد نمیشود حکم کلی داد.
پاسخ:
آره ممکنه بستگی داشته باشه
حالا نگی هر چی مینویسیم ملت از سر مخالفت در میان انار جان..چون شما اهل نقد هستی ما هم برای شما کم نمی گذاریم :)
پاسخ:
شما لطف می کنید
: )
  • میر محمد مطهری موید
  • سلام
    وقتی میتوانم حرف شما را بپذیرم که تصور کنم مردم به سیاهی عادت نمیکنند. گاهی اجتماع چنان دچار تاریکی میشود که میپندارد خدا چشم را اشتباهی آفرید... . 
    و وقتی میتوانم حرف شما را بپذیرم که تصور کنم سیاه دلان در پی جا زدن سیاهی به جای آنچه باید باشد نیستند. و حق را باطل و نقطه های سپیدی که شما آفریدید را سیاه جلوه نمیدهند. 
    اینها تصورات غلطی است. پس حرف شما را نمیتوانم قبول کنم. باید همواره عده ای داد بزنند تا مردم فراموش نکنند سیاهی بد است و اصل نیست و سفیدی وجود دارد. 
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام
    این عده ای که می فرمایید همواره باید داد بزنند، نمی توانند به جای "همواره" داد زدن، عمل کنند تا نقطه های سفید پر رنگ و پر رنگ و پررنگ تر شود و به گوش و چشم همه ی مردم برسد؟
  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • سلام ملیکا جانم
    با متن شما هم موافقم و هم نیستم!
    آدم های عادی می توانند کارهای کوچک را با تحمل سختی هایش انجام دهند اما در کارهای بزرگ گاهی جانت را به لب می رسانند!
    بنده از سال 86 به عنوان دبیر موسسه نغمه های نور طاها فعالیت فرهنگی و اجتماعی دارم و بارها به عنوان دختر نمونه استان و دبیر نمونه استان مورد تقدیر استانداران گیلان قرار گرفته ام و حتی از وزیر هم تقدیر نامه دارم...
    این ها را محض خودستایی عرض نکردم، فقط خواستم بدانید که حدود ده سال است که از نزدیک درگیر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی هستم و بیرون گود ننشسته ام. تجربه ای که در این سالها کسب کرده ام مرا به این باور رسانده است که گاهی فعالان دلسوز و مخلص اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... با چنان سنگ اندازی هایی از جانب دوستان (!) مواجه میشوند که نقد کمترین واکنش به وضع موجود است. شاید راهی ست برای رهایی از خفه نشدن زیر بار سنگ هایی که به سمتت پرتاب کرده اند و چوبهایی که لای چرخت گذاشته اند!

    بله بدون نقد می شود کار مفید کرد اما کمتر کسی می تواند سرش را پایین بیندازد و بی توجه به اتفاقات اطرافش به هدف مقدسش، آنگونه که دلش می خواسته یعنی در حدی که توان و ظرفیتش را دارد، دست یابد. خود من در طرح بینش مطهر که مورد تایید و تفقد رهبری بود، چنان مورد نوازش بعضی از دوستان همفکر و متدین استان قرار گرفتم که بعد از یکسال، علیرغم میل باطنی ام عطای طرح را به لقایش بخشیدم!!! بعد انتظار دارید نقدی هم نداشته باشم؟!

    وقتی برای انجام یک کار مفیدی که نیازمند به بودجه است، تمام برنامه ریزی ها را می کنید و بعد یک مقام بالاتر مثل آب خوردن بودجه شما را بالا می کشد و به نورچشمی هایش می دهد، می شود نقد نکرد؟ وقتی بعد از اینکه طرح شما موفق شد سایر موسسات همفکر به جای الگو گرفتن و همکاری، مدام زیرآب می زنند و سنگ می اندازند، نقد کمترین کار نیست؟
    کاری ندارم به سیاستمداران جامعه که با نقدهای غیرمنصفانه قصد پوشاندن کم کاری هایشان را دارند، اما واقعا مشکلات و معضلات بزرگی بر راه دلسوزان این جامعه وجود دارد که اگر نقد نشود، روز به روز جامعه در تباهی بیشتری فرو می رود.


    پاسخ:
    سلام سامره بانو جان
    یعنی با نقد جامعه در تباهی فرو نمی ره و اون دسته ای که گفتید متوجه کار خودشون میشن و عبرت میگیرن؟
    بنظر من نه
    آدم های این پاراگراف که گفتی اگر در جامعه زیاد بشن دنیا گلستان میشه و منظورم دقیقا همین دسته بود : "اما کمتر کسی می تواند سرش را پایین بیندازد و بی توجه به اتفاقات اطرافش به هدف مقدسش، آنگونه که دلش می خواسته یعنی در حدی که توان و ظرفیتش را دارد، دست یابد."
  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • گاهی نقد کردن تا حدی موثره مایکا جانم. مثلا من وقتی فهمیدم اون رئیس بودجه منو از چند ماه پیش گرفته و هنوز بهم نگفته و یواشکی به یه موسسه دیگه داده، توی یه جلسه که همه موسسات استان بودند، یه انتقاد کاملا جدی بهش کردم و گفتم که براش متاسفم که با اینکارش مانع اجرای طرح شده...
    اونم که انتظار نداشت من اینطوری نقدش کنم توی جمع قول داد بودجه ما رو پس بده و دو سه روز بعد نصفش رو بهم داد و قول داد مابقیش رو هم بعدا بهم بده. اما دیگه منو توی جلساتش دعوت نکرد و آخرش هم عوض شد و منم نتونستم به رئیس بعدی اثبات کنم اون مردک بودجه ما رو نصفه و نیمه داده.

    دوست خوبم اگه به اون جمله دقت کنید، میبینید که اولش نوشتم " کمتر کسی می تواند" چون واقعا اکثر آدم های عادی، "نمی توانند" در این وضعیت  اهدافشان را انگونه که اقتضای وضعیت جامعه و جهان است، محقق کنند.

    اگه به جای روحیه پاچه خواری و دورویی روحیه نقد و نقادی نه "تخریب و نق زدن" در جامعه وجود داشت و عملکرد مسئولان اجرایی و نظارتی و ... از جانب مردم به صورت مدام مورد نقد قرار می گرفت، مملکت تا به این حد شیر تو شیر نمی شد. بعد از اعتراض و گله من، هیچکسی بابت اون دزدی رئیس بهش اعتراضی نکرد چون نفس عمل اون رئیس اصلا براشون مهم نبود و شاید خیلی ها دلشون میخواست رئیس بودجه ما رو به اونا بده. والا اگه توی اون جلسه چند نفر به پشتیبانی من حرف میزدن، رئیس هم به جای نصف کل بودجه رو بهم میداد و منو از حضور در جلسات محروم نمیکزد. واسه همین تجربیاته که من با بخش هایی از این پست شما موافق نیستم و نظر متفاوتی دارم. حالا این یه نمونه ست که براتون ذکر کردم والا از این موارد توی این ده سال زیااااااااد دیدم
    پاسخ:
    شاید من اشتباه بگم
    ولی
    کاری که شما کردی و بنظرم کاملا درست هم بوده ، اعتراض بوده و ایستادگی در مقابل باطل
    نه نقد
    اون هم نقد رایج در جامعه ی ما که اصلا نقد نیست

    منظور من اینجا نقد کردن هاییه که تهش هیچی نیست، این دستگاه اجرایی فلان ایراد رو داره ، یکی میاد و طی یک سلسله مباحث یا یک نامه یا هرچی اون ایرادات رو بیان میکنه و تهش هییییییچ اتفاقی نمیفته. چون نه از راهِ درستی پیش رفته و نه روش درستی رو پیش گرفته و نه حتی از چند و چون و زیر و بم اون دستگاه به درستی خبر داره، چون شخص دلسوزی که خبر داره تلاش میکنه کارش رو درست انجام بده و میده، الکی خودش رو با نقدهای کوچک و بزرگ تو بوق و کرنا هم نمی کنه. اما ایستادگی در مقابل باطل و اعتراض که شما کردی و متاسفانه کسی پشتت در نیومده یک روش دیگه س که کاملا با نقد متفاوته و باید در هر جامعه ای وجود داشته باشه تا جامعه به قهقرا نره.

  • مــاهان (ف.چ)
  • !
    !

    .
    چه حرفی‌ زدی ملیکا...!
    پاسخ:
    تو حلقم گیر کرده بود
    به نظر من نقدی که هیچ راه حلی براش پیشنهاد نشه بیشتر ایراد گرفته تا نقد کردن.

    وقتی تو یک سیستم (حالا هر سیستمی از یه افکار یک فرد تا سازمان و اجتماع و دولت و حکومت و دنیاو...) ایرادی باشه، به جرات میشه گفت که تقریبا همه مردم متوجه میشن که ایرادی هست.

    حالا به قول شما اصلا درست نیست تا جایی که میشه روی سفیدی‌ها تمرکز کرد کسی بیاد اون نقطه سیاه رو سیاه‌تر یا بزرگتر از اونی که هست نشون بده.
    وقتی من نمیدونم چطوری میشه اون نقطه سیاه رو سفیدش کرد بهتره سکوت کنم. شاید کسایی باشن که متوجه اون سیاهی نشدن و با فکر اینکه همه چیز سفیده دارن از زندگی‌شون لذت می‎برن.


  • زهرا سادات
  • این مطلبت و توی اینستا زیر پست یه نفر خوندم. به چشمم آشنا اومد اما اسمی ازت نبود پیگیری کن :))))))))
    پاسخ:
    اون گوشه نوشتم هر کس خواست استفاده کنه
    : )
  • زهرا رضاپور
  • افرین می خواستم همین مناعت طبعت و بسنجم :))))))))))
    قوانی
    پاسخ:
    : )))

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی