انارماهی

بسم الله

بایگانی

مدرسه اهل بیت: یتیم

پنجشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ
نمیدانم معنایِ یتیم را چطور بنویسم. شاید استاد حق داشت. ما هنوز نفهمیده ایم که یتیم هستیم. یک پدر از دست داده را بیارید جلویِ چشمتان، زار زدنش را، خمیده شدنش را، شکستنش را، بهانه گرفتنش را و همه ی حالاتش را تصور کنید. خودتان را بگذارید جایِ او، فرض کنید این جنازه ای که امروز از تویِ کوچه تان رد شد، جنازه ی پدرِ شما باشد. فکرش کافی ست تا اشک از دیدگان جاری شود.
یتیم در معنایِ عامِ کلمه یعنی پدر از دست داده. ما هر که پدر نداشته باشد را یتیم میدانیم. قرآنِ کریم در سوره های مختلف سفارش کرده که یتیم را، از خود نرنجانیم، به سرش دستِ نوازش بکشیم، با او مهربان تر از سایرین باشیم، یتیم، جورِ خاصی در روایات و آیاتِ دینِ ما سفارش شده. پس باید معنایِ نهفته تری پشتِ واژه ی یتیم باشد.

علامه مصطفوی در کتابِ التحقیق معنایِ یتم را چنین نوشته: "یتم به قطع شدن از چیزی که به آن تعلق داد و در ضعف قرار گرفتن گویند. و یتیم کسی ست که مربی و سرپرست امور و معیشت خود را از دست داده."

از این معنی برای درکِ مفهومِ واقعیِ یتیم باید به مفهومِ عامِ سرپرست توجه کنیم، در معنای عام، همین من و شمای نوعی به چه کسی سرپرست میگوییم؟ پدر، مادر، ولی، امام و ...
اولین معانی که به ذهن میرسد همین هاست. پدر و مادر را که گفتیم، از معنایِ ولی هم بگذریم و در امام گسترده ترش را بررسی کنیم.
یتیم یعنی کسی که بهره بردنِ از امامِ خویش را نمیتواند. از امامِ خود قطع شده، در ضعف قرار گرفته و امامِ خود را از دست داده. حالا رنجِ عظیم آن است که بدانیم همه ی ما یتیم هستیم.
فکر کنید، به یتیم بودن. استاد میگفت، برای درکِ مفهومِ یتیم بودن باید باور کنید که یتیم هستید. میتوانید باور کنید؟ پدر و مادرتان سرِ جایشان هستند و روزی و معیشت شما به وقتی که باید میرسد اما، سوال اینجاست که، همین؟ روزیِ منِ انسانِ خلق شده برای لقاء الله، آیا همین صبحانه و ناهار و شام و شهریه ی دانشگاه و نماز و روزه است؟ همین؟

از اینجاست که معنایِ یتیم دردناک میشود، چرا که ما در زمانه ای قرار گرفته ایم که امامان در غیبت است، رسول الله صل الله علیه و آله وسلم، سالیان قبل، برای ما دل سوزانده، برای مایی که اماممان نیست. هست، اما نیست.
خب
یکی از فکرهایی که به ذهن میرسد این است که با وجود ِ اینکه زمین هرگز از حجتِ خدا خالی نیست، پس، ما هیچ کدام یتیم نیستیم. اما، این خالی نبودنِ زمین از حجتِ خدا، شرطِ بهرمندیِ ماست؟ یعنی همین که زمین از حجتِ خدا خالی نباشد همه ی انسان ها امکانِ بهرمندی از حضورِ مبارکشان را دارند؟ خیر. این خیر را از وضعِ جامعه میتوان فهمید.

در سوره ی ماعون خداوند در شناساندنِ فردِ مُکَذِّب به ما، او را کسی معرفی میکند که یتیم را می راند و تحقیر میکند. باز کردنِ واژه ی دَع از رویِ التحقیق در اینجا ضرورت دارد، دَع، یعنی دفع کردنی که همراه با شدت، سختی و بدونِ مداراست.
به اطرافِ خود نگاه کنید، من اینجا مصداق نمی آورم، خودتان نگاه کنید ببینید چه کسی هست که نیازمندِ استفاده و بهربرداری از امامِ خویش است اما دستش کوتاه است. از ما سوالی میپرسد، از ما کمکی میخواهد، دستِ نیازی به سویمان دراز میکند. اگر جوابش را نمیدانیم، اگر حوصله اش نداریم، اگر علمِ کمک کردنِ بهش را نداریم، حداقل ردش نکنیم، او را دَع نکنیم، به کسِ دیگری، جایِ دیگری معرفی اش کنیم ولی به مدارا و اگر میتوانیم هم که جوابش را بدهیم و البته باز، با مدارا. مدارا یعنی اگر نفهمید و هزار باره سوال کرد، هر هزار بار را با رویِ خوش جواب دهیم.

خیلی از ما یتیم های درگاهِ خدا و امامِ زمانمان هستیم. این را از سبک زندگی هایمان، از میزانِ توکل هایمان، از شدتِ ایمان و کفرمان، از تعدد خدایانِ مادی و معنوی مان میشود فهمید. همدیگر را دَع نکنیم.

+ تقدیم به محضرِ شما آقا.

نظرات  (۳)

  • سیده خانوم
  • ببین تو کامنتای منو تایید نمی کنی یا کامنتای من نمیاد. این صدمین باره که اینو می نویسم :///////
    پاسخ:
    سلام
    این اولین و تنها کامنت از شماست که به دستِ من رسیده
    راستش در باره معنای یتیم و استدلالی که از قول استاد نقل فرمودی قانع نشدم و شاید هم من درست نفهمیدم.

    اگر ما به دلیل بریدن از امام خود، یتیم محسوب می شویم، پس فقط مستحق محبت و لطف و نوازش هستیم. یعنی اینکه ما نسبت به دیگران حق دو چندان داریم و غیر یتیم (یعنی امام) نسبت به ما وظیفه مضاعف دارد. حالا با توجه به تعبیر شما چون همۀ ما یتیم هستیم؛ فقط این امام است که باید بیاید و وطیفه اش را نسبت به ما انجام دهد! اونوقت وظیفه امت در کجا بیان می شود؟
    ببخشید که سؤال کردم. اگر ممکن هست بیشتر توضیح بفرمایید.
    پاسخ:
    سلام
    اینجا فقط از حیث تدبری به سوره و کلماتش نگاه شده، تدبر در قرآن یعنی توجه کردن به عاقبت یک چیز، این معنا رو داشته باشید تا برسیم به بقیه ی سوال

    حقِ امام و امت که حقی دو طرفه است اصلا مورد توجهِ این بخش از توضیحِ یتیم نبوده. اینجا یتیم صرفا از حیثِ لغوی؛ اون هم نه یتیم در لغتِ عرب یا یتیم در زبانِ فارسی، بلکه یتیم در زبانِ قرآن مورد توجه قرار گرفته. میدونید که زبانِ قرآن ، زبانیه در ظاهر شبیه به زبانِ عربیه، ولی از نظر مفهومِ و کاربردِ واژگان به کل از زبانِ عربی مستقله.
    مساله ی دیگه این که
    توی این پست من فقط قصد داشتم به معنایِ واژه ی یتیم از منظرِ قرآنی که از کتاب التحقیق استخراج شده بپردازم، اگرنه که اصلا با عقل جور در نمیاد که ما نسبتِ به امامان یتیم باشیم و آن بزرگان صرفا وظیفه ی نوازش همه جانبه ی ما رو داشته باشند
    یه بعد دیگه ی قضیه اینه که
    اینجا مساله ی بهره برداری مطرح شده
    یعنی ما خودمون، موانعی ایجاد کردیم که نمیتونیم از امام استفاده کنیم، نمیتونیم از امامی که محلِ نزولِ رحمتِ خاصِ خداوند هستند و برکات رو میشه از وجودِ مبارکشون گرفت، بهرمند بشیم. یتیم از این نگاه مورد توجه قرار گرفته. که اگر کسی رو دیدیم که ظاهرش، کلامش، زندگی ش و ... هر چیزی در وجودش نشون از این داشت که از برکاتِ وجودِ امام بهرمند نیست، ردش نکنیم، دلش رو نشکونیم، در معنای خیلی خیلی عام کلمه این که قضاوتش نکنیم و توهین نکنیم بهش، حداقل کاری که میتونیم بکنیم همینه. چون اون یتیمه که به این شکل در اومده ، و اگر میخوایم کمکش کنیم چطور کمکش کنیم که اون هم بتونه استفاده کنه، بتونه بهرمند بشه.
    نکته ی دیگه ای که خیلی زیبا بهش اشاره کردید و من باید حتما از استاد بپرسم، ولی قبلش چیزی که به ذهن خودم میرسه رو بگم همین وظیفه ی مضاعفی هست که گفتید، باز هم تکرار میکنم اینجا فقط وظیفه ی ما نسبت به یتیم موردِ توجه قرار گرفته، و چیزِ دیگری که هست واژه ی یتیم در سوره ی ماعون مورد توجه بوده. که در آیه ی چهار، خداوند بعد از ذکر برخی صفاتِ فردِ مکذب میفرمایند پس وای بر نماز گزاران. که این نمازگزارانی که اینجا با واژه ی "ویل" اومده که در پستی حتما معناش رو باز میکنم، اصلا شاملِ حالِ امام نمیشه که ما بخوایم اون استنباط رو داشته باشیم که امام نسبت به ما چه نوع وظیفه ای دارند.
    این رو هم اضافه کنم که واژه رو در بسترِ سوره و آیه معنا میکنیم و باز میکنیم، به تنهایی نمیشه این کار رو کرد

    باز هم اگر سوالی دارید در خدمتم بدونم جواب میدم، اگر هم ندونم میپرسم میگم خدمتتون
    علاج تشنه کامی جرعه آبی ست،
    یتیمان را همین مقدار کافی ست.

    ممنون از توضیح.
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    امیدوارم مفید بوده باشه

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی