انارماهی

بسم الله

بایگانی

خلاق شو، ناراحت نشو

يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ

معمولا وقتی به کسانی که باهاشون سر و کار دارم میگم: "نقاشی بکش، خطاطی کن، کاردستی درست کن و ..." اولین و بیشترین پاسخی که میشنوم اینه: "من از بچگی استعداد نقاشی نداشتم". حالا کافیه موقع حرف زدن با تلفن یه خودکار دم دستِ همین آدم بذاری، شروع میکنه به خط خطی کردن و گل و بلبل کشیدن ولی خب چون کج و کوله درمیاد و نمیتونه تابلویی مثلِ ضامنِ آهوی استاد فرشچیان خلق کنه اسم خودش رو میذاره بی استعداد.

مساله ی بعدی اینه که وقتی تشویقشون میکنم به نقاشی کردن با هر شکل و طرح و وسیله ی دم دستی، به این نتیجه میرسن که باید در اسرع وقت برن کلاس ولی چون بخاطرِ دانشگاه و کار و ... وقت ندارن، پس کلاً بیخیالِ نقاشی کشیدن میشن.


اما لازم است بدانید که:

نقاشی کردن در خانم ها و خطاطی در آقایان موجب رشدِ خلاقیتشون میشه، رشدِ تفکرِ خلاق فقط به معنی این نیست که در آینده بتونید استیوجابز یا بیژن پاکزاد بشید یا مثل استاد شجریان چند نوع ساز موسیقی ابداع کنید. داشتنِ تفکرِ خلاق به شما کمک میکنه بدونید وقتی همسرتون برای هزارمین بار عصبانی به خونه اومده چیکار کنید، داشتنِ تفکرِ خلاق به شما کمک میکنه وقتی برای صد هزارمین بار کودکتون ازتون وسیله ای رو میخواد که مناسب سنش نیست، چه جوابی بهش بدید، داشتنِ تفکرِ خلاق به شما کمک میکنه اگر سنِ ازدواجتون رفته بالا یا قصدِ ادامه تحصیل ندارید تویِ مهمانی های خانوادگی چطور ناراحت نشید و چطور طرفِ مقابل رو اصطلاحاً بپیچونید که هیچ ناراحتی این وسط پیش نیاد، داشتنِ تفکرِ خلاق به شما کمک میکنه بدونید وقتی همسرتون به جای نیم کیلو گوجه فرنگی با یه جعبه گوجه فرنگی اومده خونه به جای داد و هوار راه انداختن و عصبانی کردنِ خودتون و همسرتون چیکار کنید، داشتنِ تفکرِ خلاق به شما کمک میکنه بدونید چطور وقتی حوصله ی خرید رفتن با همسرتون رو ندارید از زیرش در برید طوری که نه اون ناراحت بشه نه شما عذاب وجدان بگیرید، داشتنِ تفکرِ خلاق به شما کمک میکنه اگر واقعا رفتن به مجلس یا مهمانی ای رو مناسب نمیدونید چطور دعوت رو رد کنید که این وسط فرسایشی ایجاد نشه.


پس لطف کنید یه خودکار بردارید و نقاشی و خطاطی رو شروع کنید تا بتونید خلاقیتِ خودتون رو تقویت کنید.

  • انارماهی : )

خلاقیت

چجوری خوب باشم

نظرات  (۲۲)

  • متین غلامی
  • چشم! من از همین امروز خطاطی رو شروع می کنم

    (خدا کنه این اتفاقات که گفتی بیوفته)
  • آبجی خانوم
  • چشم :)
    سلام و تشکر ازتون. عجب چیزیست این خلاقیت که آدمها رو از هضم شدن و مردن در دل نهنگ بی تدبیر جامعه بیرون میاره و زنده و متفاوت و تاثیر گذار میکنه
    پاسخ:
    سلام استاد
    ممنونم که خوندید
    خیلی خوب بود
    من وقت هایی که خیلی حالم بده سراغ نقاشی میرم و فوق العاده مؤثره در احوالاتم
    کارها هم خیلی خوب از آب در میان معمولا :)
  • فاطمه دریایی
  • کاملا موافقم
    من عاااااشق نقاشی کشیدنم مخصوصا تذهیب، وای که چقد دلم براش تنگ شده...
    پاسخ:
    خب برو سراغش دوبارهههههه
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • لبخند پهن
    پاسخ:
    : )
    خوووووووبی؟
  • شکوفه شکوفا
  • مشاورین آیا؟
    پاسخ:
    گاهی بله
    : )
    ما دچار شکوفایی خلاقیت هستیم :)
    پاسخ:
    خدا رو شکر
    چه عالی
    من عاشق نقاشی ام
    خیلی آرامش میده
    وقتی قلم دستت میگیری انقدر فرصت داری که تمام هیجاناتت رو ،روی بوم تخلیه کنی
    براهمین میگن نقاشی فراگیر تره به نسبت گرافیک یا نگارگری وامثالهم
    چون زمان نقاشی فقط تویی و رنگ وبوم و افکارت
    آزاد ورها
    خیالت همه جا پرواز میکنه وخلاقیتت بیشترمیشه
    پاسخ:
    میشه ام محدودش نکرد به بوم
    همه جا میشه نقاشی کرد
  • مهدی صنعتی
  • پس دلیل خلاقییت فزاینده من خط خوبم هس...:-)
    پاسخ:
    بی ربط نیست
    : )
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • :-D اوهووم .الحمدلله دماغم چاقه
    پاسخ:
    خدا رو شکر

  • زهرا فاطمی
  • سلام
    همین طوره. لذت بردم. شما استاد نقاشی هستید؟ چون در نوشته تون گفته بودید که توصیه به نقاشی کشیدن می کنید و معمولا معلم ها ، درک می کنند اهمیت این مسئله رو در حدی که به دیگران توصیه کنند..

    من نقاشی رو دوست دارم. خصوصا وقتی با بچه هام نقاشی می کشم.. لذتش دو چندان می شه..

    سوژه بدید ما نقاشی بکشیم.. با بچه ها :)
    پاسخ:
    سلام
    من استاد نقاشی نیستم 
    : )

    از بچه ها فقط بخواید خوبی ها رو نقاشی کنن، وقتی هم نقاشی شون رو دیدید با هیجان خیلی خیلی زیادی فقط از زیبایی های نقاشی تعریف کنید
  • فاطمه یعقوبی
  • من که عاشق جفت شون هستم ولی پدرم سر به سرم میذارن :دی

    منم مجبورم شبا تمرین کنم برای همین زیاد نمیشه سرعت رشدم لاکپشتیه
    مردهای ایرانی به اندازه کافی در پیچوندن زن و بچه و همکارو رئیس و بابا ننه خلاقیت دارن!
    فقط من یکی درپیچوندن ننم بابت زن نگرفتن موندم!
    یعنی حالا برم خطاطی!؟
  • لیلا پارسافر
  • قسمتایی از متن به نظرم اومد که تفکر خلاق، قراره نقش سپر دفاعی رو ایفا کنه. قراره من نوعی در مقابل ا انواع و اقسام تهاجمات اطرافیان، مثل چرا ازدواج نمی کنی ...چرا ادامه تحصیل نمیدی و ...دائما در حال تدبیر باشم ؟ بهتر نیست این تفکر خلاق، افکار و رفتارها و عرفهای تهاجمی رو اصلاح کنه؟ اصولا چرا بقیه دائما در حال رصد زندگی و تصمیمات من باشن و در نتیجه من مجبور به پاسخگویی خلاقانه باشم؟ 
    پاسخ:
    چون منم که عرف جامعه رو میسازم
    منم که اگر خلاقانه پاسخ بدم، سوال کنم و حرف بزنم جامعه ی خلاقی رو خواهم ساخت
    عنوان عالی بود
    پاسخ:
    ممنون
  • محمد حسن
  • اتفاقا من هم استعدادش رو داشتم و هم علاقه اش رو اما به خاطر یک موز پیگیرش نشدم
    پاسخ:
    موز؟!
  • لیلا پارسافر
  • جامعه رو که مجموعه ای از من ها می سازه و نه فقط من. در زمینه  عرف و بقیه نیروهای اجتماعی حرف بسیاره که ارتباطی به مطلب شما پیدا نمی کنه. علی الحساب جوابتون قانع کننده نبود :-)
    پاسخ:
    وقتی داریم در جامعه ای زندگی میکنیم که رفتار غلطی داره
    نمیتونیم منتظر بشینیم که اصلاح بشه
    میتونیم کاری بکنیم که تو اون جامعه حل نشیم

    قصدم قانع کردن نیست
  • لیلا پارسافر
  • بحث همرنگ جماعت نشدن و اصلاح جامعه از فرد شروع میشه و غیره نیست. عرضم این بود که تفکر خلاق صرفا قراره به من آموزش بده ناراحت نشم یا برای طرف مقابل من هم راهکارهایی جهت جاانداختن «ناراحت نکن» داره.
    همون مسئله‌ای که در اموزه های دینی و اخلاقی خودمون روایت های بسیاری برای دو سوی ماجرا و با مضمون «مرنج و مرنجان» داریم. که البته به نظر من بخش دوم بسیار بسیار مهم تر از اولیه چون مرنجان (ناراحت نکن) با موضوع اساسی حق الناس گره می خوره و ...

    امیدوارم از بحث اصلی شما خیلی دور نشده باشم. ممنون




    پاسخ:
    ممنونم از توضیحاتِ خوبتون

    : )
  • دلا بانو
  • جالب بود:)

    هووووووووووووم
    چه جالب
    من از اول استعداد نقاشی داشتم اما پول نداشتم و استعدادمو در نطفه کشششششششششششششششششتم
  • یار شیخ عبدالزهرا(یار طلبگی و هزار و یک...)
  • سلام
    من مدتهاست منتظر یک جعبه مداد رنگی هستم..
    البته از نوع جایزه ایش..
    اگر سوره نبأ رو حفظ کنم به جایزه م میرسم...ولی..توفیقش نمیاد..
    شما دعا کنید حالا...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی