انارماهی

بسم الله

بایگانی

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۳ ب.ظ

فرض کنید کتابی آمده باشد، یا یک رشته ی دانشگاهی باشد که همه ی اصول و قواعد "انسان بودن" در آن آموزش داده شده باشد. فرق تمام صفات خوب و بد و راهِ سعادت و شقاوت و همه و همه را گفته باشد و در کل بگوید اگر طبق این اصولی که من می گویم رفتار کنید به سعادت خواهید رسید.

بعد یک نفر بیاید بگوید "من استادِ این کتاب هستم"، "من می توانم این کتاب را تدریس کنم". بگوید اگر می خواهید بفهمید این کتاب چه می گوید، اگر می خواهید این رشته ی دانشگاهی را یاد بگیرید، بیایید پیشِ من.

شما از آن آدم چه توقعی دارید؟ توقع ندارید خودش در همه چیز اول باشد؟ توقع ندارید همه چیز زندگی خودش بیست باشد؟ توقع ندارید وقتی آن آدم، استادِ آن درسِ "همه چیز شمول" است، خودش در "همه چیز" عالی باشد؟


من نمی توانم بدقولی را از یک "معلم" قرآن قبول کنم، من نمی توانم غیبت کردن را از یک معلم قرآن بپذیرم، من نمی توانم داد و هوار کردن به اسم امر به معروف را از یک معلم قرآن ببینم، نمی توانم قبول کنم یک معلم قرآن نگاهِ منفی نگر به زندگی را تجویز کند، نمی توانم محدودیت پذیری در خواسته ها و نیازهای عالی و خوب را از یک معلم قرآن ببینم، نمی توانم ببینم یک معلم قرآن تلاشِ اقتصادی نکند.


اصلا و ابدا هم با این استدلال که : "نباید به آدم ها صفر و صدی نگاه کرد"، در این زمینه موافق نیستم و کوتاه نمی آیم، کسی که ادعا می کند "معلم" قرآن است، کسی که می گوید بیایید قرآن را برایتان طوری بگویم که بفهمید، بیایید روش های فهم قرآن را بهتان آموزش بدهم، باید صدِ صدِ صد باشد، وگرنه اسمش را بگذارد مثلا پژوهشگر قرآنی، محقق قرآنی، دانشجویِ قرآنی ... یک همچین چیزی ... اینجوری بهتر و راحت تر باهاش کنار می آیم و قبول می کنم صفر و صدی نگاهش نکنم.


  • انارماهی : )

اجتماعی

از اینجا که منم

قرآن

نظرات  (۵)

  • ماهی کوچولو
  • جانا سخن از زبان ما می گویی...

    من یه جا گفتم اینو گفتن اینم آدمیزاده دیگه مگه دکترا خودشون به همه حرفاشون عمل میکنن؟

    فقط خوب شد اسید دم دستم نبود سر بکشم راحت شم :))
    معصوم که نیست حالا...هر کسی ممکنه اشتباه کنه. مسئله اینه که اشتباهاتش قطعا خیلی کم تر از بقیه است.
    شرط عدل، انجام ندادن گناه کبیره و اصرار نکردن بر گناه صغیره است و ترک اولی حتی برای پیامبران هم پذیرفته شده.
    نگاه شما فقط چهارده معصوم رو واسه آدم می ذاره...
    پاسخ:
    چرا فقط چهارده معصوم؟
    من فقط گفتم اسم معلم قرآن رو خودشون نذارن، همین.


    تو جامعه اسلامی به تعداد زیادی فرد احتیاج داریم در حوزه های مختلف که مفاهیم قرآنی رو تبلیغ، تدریس و تفهیم کنن. این که اسمشونو خودشون چی بذارن هیچ تاثیری تو ماجرا نداره. مردم نهایتا این فرد رو منسوب به قرآن و مرتبط با مفاهیم اون می دونن.
    آیا همه این تعداد زیادی که اسم بردیم در همه شرایط منطبق بر رفتارهای قرآنی عمل خواهند کرد؟ خیر! و این نه که ممکن نباشه اما تحققش خیلی بعیده، چون آدمی زاد تحت تاثیر هزاران عامل ارثی و اکتسابی رفتار می کنه. 
    حالا چه کنیم؟ منطبق با نظر شما تعداد بسیار بسیار بسیار معدودی می تونن تو این سیستم دووم بیارن. اصولا از بین تمامی روحانیون مورد وثوق مردم از گذشته همین الان ( که به طور طبیعی تو ذهن مردم معلم قرآن و احادیث و روایات هستن) حتی یک نفر رو نمی تونید پیدا کنید که مطلقا اشتباهی مرتکب نشده باشه و اتفاقا هر چه قدر مطرح تر باشن رفتار هاشون بیش تر زیر ذره بینه در جزییات و کلیات و همه چی. نتیجه؟ اصولا نباید معلم به معنای آموزگار مفاهیم قرآنی در جامعه داشته باشیم که خوب کاملا غیر ممکنه. 
    پس:
    جامعه باید بپذیره عیب پوشی رو. در نظر گرفتن شرایط افراد رو. بت نساختن از آدم ها رو. توجه به سخن و نه به گوینده رو. با یکی دو تا عیب و اشکال، نبستن پرونده آدمی که سال ها زحمت کشیده و داره می کشه رو ( اون چه که شما بیان کردید)
    جامعه ما بر عکسه.  دنبال آتو گرفتنه. نه خودش رو می بخشه و نه بقیه رو و منتظره که راجع به آدم ها ی مختلف این جمله رو بگه :" اینم که تو زرد از آب در اومد"
    این جامعه جامعه خوبی نیست.
    و این که بقیه رو نمی تونه ببخشه روی دیگه این ماجراست که خودش رو هم نمی تونه ببخشه. نتیجه: وعده های بخشش خدا رو باور نداره و به ندرت در یک فضای گسترده میلیونی می شه ازش توقع تغییر داشت.
    پاسخ:
    اشتباه و خطاپوشی خیییییییییییییییییییییییلی فرق داره با تو زرد از آب درومدن
    وقتی یکی تو زرد از آب درمیاد خودمونم بکشیم نمی تونیم چیزی ازش یاد بگیریم
    ما انتظار معصوم بودن از قشرِ متدین و مبلغ دین نداریم، انتظار داریم فقط و فقط و فقط به آنچه که به دیگران یاد میدن عمل کنند. همین اگر زوم می کنند رویِ خوش قولی، حداقل خودشون خوش قول باشند
    این توقع زیادیه؟
    سلام علیکم
    اونم یه ظرف وجودی دارد و به اندازه ظرف وجودی خودش از این منبع بی کران برداشت میکنه
    طبیعتا کسی که به اندازه یک لیوان ظرفیت داره نمیتونه بیشتر برداشت کنه
    اون استاد و معلم هم همینطوره بزرگوار
    صدِ صدِ صدِ اهل بیت هستند
    مگه من و شما صدِ صدِ صدِ هستیم ؟
    عابتتون بخیر بحق حضرت ابوتراب
    پاسخ:
    سلام
    من فرمایش شما رو قبول دارم
    و برای عرضی که داشتم راهکار ارائه دادم : اسم خودشون رو استاد و معلم قرآن نگذارند
  • آقای سر به هوا ...
  • حقیقتا کاملا با این پست موافقم !

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی