انارماهی

بسم الله

بایگانی

زندگی رسم خوشایندی ست

يكشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶ ق.ظ

داشتم به این فکر می کردم که: "چه چیز در زندگی مشترک باعث رشد میشه؟"


فکر کردم به اینکه، مرتب کردن خونه و زندگی، نهار و شام پختن، خوش اخلاق و مهربان بودن، احترام گذاشتن و رعایت حق و حقوق دیگری و حتی خوش زبان و آراسته بودن و هر کار خوب و نیک دیگری که در زندگی مشترک انجام میدیم، هیچ کدوم در شرایط عادی باعث رشد ما نمیشه. خب خوب بودن و مهربان بودن و آراسته بودن و اصلا عمل نیکو انجام دادن در شرایط ایده آل اصلا کار سختی نیست. خوش زبان بودن و خوش رو بودن و رعایت حق و حقوق و حرمت نگه دار بودن هم اصلا سخت نیست. وقتی دو نفر با هم ازدواج می کنند و همدیگه رو خیلی دوست دارند و صبح تا شب دارن قربون صدقه هم میرن، هیچ کدوم اینها سخت نیست ، هیچ زن یا شوهری هم در این شرایط هنر به خرج نداده اگر همه ی اعمال و رفتارش خوب و نیکو باشه.


وقتی همه ی کارهایی که بالا گفتم میشه هنر، میشه باعث رشد، میشه باعث بزرگ شدن و چیز یاد گرفتن، که زندگی بیفته رو یه دنده ی ناجور، بیفته رو ساز ناکوک. وقتی که فقر، بیماری، مشکلات، بلاها و ابتلائات به زندگی رو بیارن و زن و شوهر بتونن مثل قبل مهربان و حرمت نگهدار باشند و خونه و زندگی رو مرتب نگه دارند و ... هنر کردند.

اما

کاری که اکثر آدم ها می کنند چیه؟ دقیقا تو همین موقعیت ها به خودشون حق میدن که "خوب" نباشند، چرا؟ "چون من تو شرایط سختی بودم" این جمله، حرف تمام کسانیه که یه جایی تو زندگی کم آوردند، و اون جا دقیقا همون جایی بوده که نباید کم میاوردند، یعنی یه جایی بوده نزدیکیای خط پایان، که اگر دو قدم دیگه، دووم میاوردند، میرسیدند به اون جایی که باید، به اون نقطه ای که بخاطرش ازدواج کرده بودند، به اون حدی که از خودشون برای رشد انتظار داشتند ولی ... عرفِ غلط و حرفهای خاله زنک گونه به افراد این اجازه رو نمیده که اون چند قدم رو دووم بیارند.


بیایید به جای توجه به عرفِ غلط و حرفهای این و اون، یه کم، فقط یه کم به حرفهای خدا و پیغمبر توجه کنیم. توصیه هایی که در مورد بخشش و محبت و اعمال نیک گفته شده، در مرحله ی اول برای خانه و خانواده و همسر و فرزند گفته شده، اعمال نیکی که ما فقط در حق همسایه و همکار و دوست و فامیل انجام میدیم.


این چند خط رو به خودم میگم: میشه تمام بدخلقی ها رو ندید و عکس العمل در مقابلشون نشون نداد و بیخیال سیاست های زنانه شد که خیلی ها حرفش رو می زنند، میشه حتی وقتی دو شب پشت هم بخاطر گریه های بچه نخوابیدی، کار خونه رو بیخیال بشی و اجازه بدی ظرفهای نشسته روی هم تلنبار بشن ولی بخندی، یا حداقل اگر نمیخندی برج زهرمار نباشی. میشه مهربون بود، میشه قضاوت نکرد، میشه بیخیال شد، همونجوری که بیخیال بی حرمتی های خیلی از آدم ها تو فامیل میشی با این توجیه که: "من کی ام که انتظار حرمت داشته باشم". میشه خوب بود. میشه. فقط باید انقدر خودت رو نبینی، یه کم این آینه ای که دستت گرفتی رو بذار زمین، دنیا به جز تو چیزهای قشنگ تری هم برای دیدن داره، به اونها هم نگاه کن.


نظرات  (۱۲)

به ما اشتباهی گفتن و یاد دادن که به دنبال راحتی محض و مطلق باشیم. در صورتی که سختی و آسانی کنار همند. «ان مع العسر یسرا»
بدون شک هرچه قدر هم انسان در مسیر زندگیش جلوتر میره امتحان هاش هم سختر میشه. باید یاد بگیریم عبور کنیم. با عافیت عبور کنیم.
  • زهرا شیرازی
  • سخته. اما باید اینجوری باشیم. خصوصا توی زندگی مشترک و بعد از آمدن بچه . چون شدیییدا نظام زندگی به هم میریزه. خیلی چیزهای قبلی و خلوتها و ابراز علاقه ها حذف میشه یا اینکه وقتی براش نیست

    خدا به هممون توفیق خوب زندگی کردن و خدایی زندگی کردن بده

    ممنون که اینا رو مینویسی...
    سلام علیکم
    عاقبتتون بخیر بحق حضرت زهرا سلام الله علیها
    بسیار خوب 
    مطلب قابل تأملی بود سپاس
  • مــاهان (ف.چ)
  • دلم برات تنگ شده ملیکا.



    از یه فاطمه‌ی بداخلاقِ کنکوری، با صورت ورم کرده‌ و چشمای خسته و قلب ناآروم.
    سلام علیکم

    اگر شما کتاب هدیه "شلیک بی گلوله" را میخواهید
    سریع اطلاع دهید
    با موضوع جنگ نرم
    http://azf06.blog.ir/post/1015

    عاقبتتون بخیر بحق حضرت ابوتراب
    خیلی خوب بود،بهره بردیم^^
    میشه ظرفها رو نشسته رها کرد و لبخند زد... موافقم!
    پسندیدم این کلام رو
  • کاراگاه خصوصی
  • با سلام. مطالب خوب وبلاگ شما رو خواندم و لذت بردم.
    دوست عزیز در صورت صلاحدید برای بهبود سئو وبلاگ و افزایش بازدیدکنندگان ، لینک وبلاگ پر بازدید کاراگاه خصوصی را به لینک های وبلاگگ  خود اضافه نموده و مارا مطلع کنید تا ما نیز شما را بیفزائیم.
    نام لینک : کاراگاه خصوصی
    آدرس : http://karegah-khosoosi.blog.ir
    با تشکر فراوان

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی