انارماهی

بسم الله

بایگانی

از قرآن ...

يكشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۳۲ ق.ظ

داشتم با شور و حرارت زیادی شرورِ سوره ی فلق را برای کلاس می گفتم. همه ی تلاشم هم این بود که کلاس مشارکت داشته باشند و خیلی خوب هم داشتم به نتیجه میرسیدم ولی همه ی حواسم پیش نیمه ی دیگر کلاس بود که صم بکم نشسته بودند و هرچه تلاش میکردم و سوال میپرسیدم و تویِ چشمهایشان زل میزدم هیچی نمیگفتند. کم کم به این نتیجه رسیدم که شاید از ریخت و قیافه ام خوششان نمی آید یا شاید این حرفها بنظرشان مسخره است که به صدا درآمدم: چرا اینوریا هیچی نمیگن؟

یک نفرشان که بنظرم از بقیه بزرگتر بود گفت: "بحث خیلی سنگینه" ؛ و دیگری طرفداری کرد که: "آره خانم ما هیچی نمیفهمیم". شاخم داشت درمیامد که پرسیدم: پس چرا این وریا میفهمن؟

یکی که از بقیه ریزه میزه تر بود گفت: خب اونا نهم دهمی اند ؛ پرسیدم: مگه شما چندمی اید؟

- ما هفتم هشتمی م، تازه من ششمم

آه از نهادم بلند شد و همزمان آهم را به صدا دراوردم: پس چرا اینجایید؟

- خانم ... بهمون گفتن بیایم.

چاره ای نبود باید کلاس را حفظ میکردم، بحثِ نفاثات فی العقد و غاسق اذا وقب را سریع بستم و رفتم سرِ حسد، حتما می توانستند در بحثِ حسد مشارکت کنند و همان طور هم شد. به خانه که آمدم همه ی فکرم مطالعه ی کتاب "تربیت دینی کودک و نوجوان" بود که چند صفحه اش را خوانده بودم و بعد گذاشته بودم کنار تا وقتش برسد و بنظرم حالا وقتش بود، اما چطور میشد انقدر سریع یک کتاب را کاربردی کرد که تا هفته ی بعد مخاطب از دست نرفته باشد؟

پس دست به دامن خدا شدم و خیلی یهویی متوجه وجود جزوه ای شدم که دقیقا برای تدریس چیزهایی که من میخواستم به همان دو گروه همزمان تهیه شده بود، با پرداخت مبلغ اندکی جزوه را خریدم و مشغول مطالعه شدم تا ان شاالله هفته ی بعد.


اما

بیایید قرار بگذاریم هرجا اسم قرآن میاید همه را جمع نکنیم، یا اگر کردیم به معلمشان بگوییم، بگوییم که قرار است از فردا مثلا چند نفر در یک بازه ی سنی دیگر هم بیایند سرِ کلاس شما بنشینند. بیایید قرآن را مهجور نکنیم. قرآن را اگر نفهمیم مهجور کرده ایم و اگر کلاسی را ترتیب بدهیم که در آن شاگرد هیچ چیزی از حرفِ معلم نفهمد نه تنها کلاس را بی فایده کرده ایم که به قرآن ظلم کرده ایم. قرآن خواندن و بلد شدن خوب است اما باید متناسب با مخاطب خودش باشد.


  • انارماهی : )

از اینجا که منم

مجربات

نظرات  (۱۰)

انار جان میشه همین مباحثی که برای دانش آموزات میگی یکمش رو هم اینجا بگی جانم؟
پاسخ:
یه مدت خواستم این کار رو بکنم
منتها به دلیل محدودیتی که مکتوبیات داره یه اشکالات و برداشت هایی به وجود اومد که ترجیح دادم نگم ولی دنبال پیدا کردن روش مناسبی هستم برای بیانش ان شاالله
  • ܓ✿ سامره ܓ✿
  • سلام ملیکا جان
    یکدست نبودن کلاس واقعا سخته، منم تجربه ش رو داشتم
    ان شالله موفق باشی. مطمئنم خدا کمک میکنه
    یاحق
    منتظریم مباحث تان را بخوانیم
  • فاطمه غلامی
  • شاید فکر کردن میخوای سر کلاس حفظ کردن سوره یاد بچه ها بدی که همه رو با هم نشوندن :/
    پاسخ:
    جلسه اول نبود که
    یهویی از جلسه سوم تصمیم گرفتن همه رو یکی کنن
  • چشم به راه
  • سلام

    با کلیات حرفتون موافقم اما

    خب فکر نمی کنید مشکل از شما هم بوده ؟
    شما قبل از شروع کلاس ، با بچه ها صحبت نمی کنید ؟
    سوال و جواب نمی کنید ؟

    به نظرم معلم قبل از تدریس باید از احوالات بچه ها یه جستجویی بکنه

    صرفا بیان یه سلسله مباحث ، هرچند هم مفید، کافی نیست



    علی علی
    پاسخ:
    سلام
    من هم با بچه ها صحبت کرده بودم هم از مسئولشون پرسیده بودم 
    منتها این بخش از کلاس از نیمه های بحث وارد شدنو دیگه مجال معرفی و پرسش نبود
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • خیلی سخته این مدلی. به نظرم هر سطحی بچّه ها علاوه بر سطح یادگیری شون، حس و حال متفاوتی از هم، هم دارند. خودشونم اذیّت میشن از این که با بقیه باشن.
    خوش به حالتون شما برا بچه ها کلاس میزارید.
    اما یک سری ها هستن واسه این و اون کلاس میزارن!
    کلاس داریم تا کلاس.
    وفقکم الله 
  • انــــــ ـار
  • ای جانم
    معلمی...


    معلمی سخت است البته
    انـــآر ِ معلم *:) ای جان ای جان
    معلم شدن
    بانو شدن
    انار شدن...
    همه را در افزایش آرامش در نوشته هایت و پاسخ به کامنت ها می شود پیدا کرد...
    حدس می زدم
    صبورتر شده ای «خانوم آسمون» سابق
    پاسخ:
    : )
    سلام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی