انارماهی

بسم الله

بایگانی

و قسم به توبه ...

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۲ ق.ظ
وقتی یه گناهی مرتکب میشیم و بعدش توبه میکنیم، عذاب وجدان خیلی بدی گریبان گیرمون میشه. وقتی یه نفر که ما از گناهش خبر داشتیم، توبه میکنه، همش توی دلمون شک داریم که از این به بعد میشه به این آدم اعتماد کرد یا نه. برامون سواله که چرا خدا گفته "توابین" یعنی کسایی که زیاد توبه میکنند رو دوست داره. با یه ذهنیتِ خاص در مورد توبه ی نصوح فکر میکنیم که فقط یک بار تویِ زندگی میشه توبه کرد و اگر اون توبه رو شکستی باید سرتو بذاری بمیری.

با همه ی این چیزهایی که همیشه تویِ فکرمون در مورد توبه میگذره، حالا میخوایم ببینیم توبه واقعا یعنی چی و بعد از توبه چجور نگاهی باید به خودمون و اشخاص دیگه داشته باشیم و اینکه میشه صد هزار بار توبه کرد و باز هم مورد رحمت خدا بود یا نه.

خداوند، همواره نگاهش ، نظرش و توجهش رو به مخلوقاتش هست. یعنی همواره و همواره و همواره به بندگانش توجه میکنه و این توجه و نگاه، چیزی نیست که یک لحظه قطع بشه یک لحظه دیگه وصل بشه، وای فای نیست. یه توجه همیشگیه. به این توجه همیشگی، در اصطلاحِ قرآن، توبه ی خدا گفته میشه. یعنی خودِ واژه ی توبه که تحت اللفظی ش به معنی بازگشت است در مورد خدا صورتِ عینی ش میشه همین توجهِ همیشگی و قطع ناپذیر به کل مخلوقاتِ عالم.

از قبل، میدونیم که خدا، یک رحمتِ خاص داره، یک رحمت عام، به رحمتِ خاصِ خدا که شامل بندگانِ خاصش میشه میگن رحیمیت، به رحمتِ عام خدا که شامل همه میشه قطع و وصلم نمیشه، میگن رحمانیت.

به واسطه ی توجه همیشگی خدا، و رحمتِ عامِ خدا که شامل همه ی مخلوقاتِ عالم میشه، شما به خودت میای، میبینی یه جایی گناه کردی، توبه میکنی، استغفار میکنی و از خدا طلب بخشش میکنی. خدا هم چون غفار است، چون رحیم است، چون رحمان است، چون تواب است، توبه ی شما رو میپذیره.

حالا اینجا یه اتفاقی میفته، تا قبل از این توبه، خدا از پله ی سوم داشته به شما نگاه میکرده، از بعد این توبه از پله ی چهارم به شما نگاه میکنه، یعنی چی؟ یعنی اینکه بعد از هر بار توبه، توجه خدا به بنده ش بیشتر میشه، محبتش به بنده ش بیشتر میشه، انتظارش از بنده ش بیشتر میشه.

پس، عذاب وجدانِ بعد از توبه هایی که میکنیم، هیچ معنایی نداره، چون خدا داره از یه سطح بالاتر به ما نگاه میکنه. بدبینی و عدم اعتماد کردن به شخصِ گناه کار هم معنا نداره، چون سطح نگاهِ خدا به اون فرد تغییر کرده، ما کی باشیم که مثل قبل بهش نگاه کنیم؟ الان متوجه شدید چرا خدا اونایی که زیاد توبه میکنند رو دوست داره؟ چون که کسی که هی تند تند توبه میکنه، به درجه ای از توجه خاص خدا رسیده از هر عمل خیری هم که انجام میده استغفار میکنه که مبادا ذره ای و کمتر از ذره ای بدی تویِ اون عملِ خیر وجود داشته باشه، آدمی که در عین اینکه همیشه آرامش داره، همیشه مراقب هم هست. خب، مساله ی توبه ی نصوح هم انشاالله الان حل شده باشه.
  • انارماهی : )

توبه

خدا

نظرات  (۷)

سلام علیکم مومن
خدا همیشه پرده میندازه روی پرده هاش یعنی پرده ندیدنش رو هر دفعه کلفت تر میکنه که این نشونه رحمان و رحیم بودنشه
یا ستار العیوب
عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
پاسخ:
سلام

الهی آمین
آیات توبه و رحمت خدا واقعا دل آدمو آروم میکنه...
حتی حضرت آدم پس از ترک اولی وتوبه کردن مقامشون بالاتر رفتن:)
توبه نصوح؟!
.
.
.
قلمت پایدار...
یاعلی...
پاسخ:
علی یارت
: )
و قسم به لب های "میم" آن هنگام که می خندد، و شما چه میدانید که لبخند "میم" چیست؟!
پاسخ:
و ما ادراک ما میم
این بذر توبه‌ای که مَنَش خاک کرده‌ام
موقوفِ آبیاریِ اشکِ ندامت است 
انار ماهی
در مورد آیه الکرسی نوشتی؟
اگر نه می نویسی؟

من در عظمت کلام مقدس غرقم ولی بی دوست بی راهنما بی کلاس بی استاد نه اینکه نخوام... نیست
همچون رهرویی بی چیز در تاریکی کورمال کورمال سخت آهسته پراکنده
این وبلاگ برام امیده

مددی
پاسخ:
سلام
نه ننوشتم
ان شاالله مینویسم
ولی
میتونید از مدرسه قرآن دانشگاه تهران، اگر تهران هستید استفاده کنید

یا علی
اگر تهران بودم که هم استاد بود هم کلاس هم دوست هم راهنما
نیستم
ممنونم انار ماهی
از وبلاگت
پیوندهات و بانک های صوت سعی میکنم استفاده کنم
مرسی

پاسخ:
سلام
من سعی میکنم همه ی تلاشم رو برای استفاده بهتر شما بکنم
: )

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی